fredrikosterby Postat 10 januari 2016 Postat 10 januari 2016 Då jag fick vatten skada i golvet där mitt stor kar står så är det tvungen att åka bort. Men flickvännen tyckte inte vi skulle göra oss av med clownerna så det fick bli ett nano så man har kvar lite salt hemma. Karet blev ett fluval edge 46l just för att det är så pass specielt och lite utmaning att få det att fungera. Karet är beställt från arken zoo då dom inte hade det hemma så kommer det nästa onsdag. Beställde även en mp10Q då jag ville ha en fin pump i karet utan kablar genom toppen. Tanken är att börja med orginal filtret och sedan byta ut det med tiden antingen till ett ytterfilter med levande sten i eller nån vettig sump får se lite hur det blir med möbel först. En liten bild på hur det kan se ut ☺ Belysning ska med bytas ut klart antingen mot en ai prime eller en belysning från usa som heter edgebrite 52w cree med styrning genom wifi. Får så lite vad framtiden säger först ☺ Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 1 Citera
Stiffe Postat 10 januari 2016 Postat 10 januari 2016 Ska bli kul att se hur ditt clownboende artar sig... Tror det är smart att hänga kvar vid iaf lite salt:) Citera
fredrikosterby Postat 10 januari 2016 Författare Postat 10 januari 2016 ja precis. svårt att släppa det när det är så förbannat kul. blev en liten dipp nu med allt här hemma så det får stå och sköta sig själv vilket kan vara bara när allt är flyttat Citera
fredrikosterby Postat 15 januari 2016 Författare Postat 15 januari 2016 Karet upp ställt på plats. Blev rätt nöjd med det nu får de hå nån månad sedan dax för lite nya koraler så det får lite färg Blev ett nytt skåp vilket jag blev väldigt nöjd med. Lite mer kabel fix så är det klart. Tanken är att nådersta hylla ska bli sump i framtiden Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 1 Citera
smedberg Postat 15 januari 2016 Postat 15 januari 2016 Jag gillar Edge, riktigt snygga. Lite bökigt att underhålla dock. Skickat från min SGP611 via Tapatalk Citera
fredrikosterby Postat 15 januari 2016 Författare Postat 15 januari 2016 Jo visst är det så gäller att tänka sig för. Måste ju suga ut vatten bara för att få ner handen och ta nåt i karet 😕 Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk Citera
fredrikosterby Postat 23 januari 2016 Författare Postat 23 januari 2016 Lite nytt i burken en hammar korall och lite knappar Bytte även vatten ikväll var välbehövt Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk Citera
fredrikosterby Postat 26 januari 2016 Författare Postat 26 januari 2016 Tyvär dog euphyillian jag köpte av stress efter vatten bytet.. Slemmade igen och blev brun finns det några sett att rädda dessa om det blir så? Läste lite om det men hittade inget konkret. Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk Citera
Lasse Postat 26 januari 2016 Postat 26 januari 2016 Den typen av Euphyllia brukar vara svåra att rädda om de drabbas av Brown Yelly Disease . Jag har lyckats när jag varit snabb och sugit ut de drabbade delarna direkt och sedan varit väldig vaksam och snabb med sugen. De typer som har huvuden är lättare - bara bryt av det drabbade huvudet men gör det så fort ni ser att det barkar åt skogen. Brukar börja med att en del eller ett helt huvud inte "blommar" ut som vanligt. efter det så brukar det vara en till två dagar innan det bruna syns MVH Lasse 1 Citera
hagbard Postat 26 januari 2016 Postat 26 januari 2016 Vad för belysning har du nu? inte original va? Citera
fredrikosterby Postat 26 januari 2016 Författare Postat 26 januari 2016 Lasse. Okej då har jag lite bättre koll till nästa gång. Tack så mycket Orginal sitter där än så länge tyvär.. Tanken är att den ska bytas snart men den det står en flytt på tu i feb så får det vänta lite. Trodde inte korallerna skulle svara alls under org med dom slår ut och tar det lilla som finns. Får hoppas dom klarar sig.. om inte så får det bli en helt ny snart efter flytt. Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk Citera
fredrikosterby Postat 27 januari 2016 Författare Postat 27 januari 2016 Vid matning idag kom det fram en massa små liv räckor, pods, flatworms. Så himla roligt att så allt små liv som finns i stenen Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk Citera
BEJU Postat 28 januari 2016 Postat 28 januari 2016 Orginalbelysningen är på tok för svag för någon typ av koraller så jag vet inte om det kanske har något med det att göra också. Kör själv ett fluval edge med ai prime. Kan rekommendera den starkt Citera
fredrikosterby Postat 29 januari 2016 Författare Postat 29 januari 2016 Jo jag vet ju tyvär det tanken har ju varit en prime var dock lite orolig för spridningen. Har du nån bild på karet man kan kicka på? Hur löste du upphängingen av primen? ☺ Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk Citera
BEJU Postat 3 februari 2016 Postat 3 februari 2016 Jag fäste den på locket men för att den skulle få plats så var jag tvungen att såga bort bakstycket på locket. Ytterst snyggt akvarie men det är definitivt inte optimalt till saltvatten. På grund av layouten är det svårt att fixa i det men jag tycker ju det är värt det! Lite bilder med. Citera
fredrikosterby Postat 3 februari 2016 Författare Postat 3 februari 2016 Jag fäste den på locket men för att den skulle få plats så var jag tvungen att såga bort bakstycket på locket. Ytterst snyggt akvarie men det är definitivt inte optimalt till saltvatten. På grund av layouten är det svårt att fixa i det men jag tycker ju det är värt det! Lite bilder med. Riktigt snygg kar du har fått till Okej lampan såg ut att sprida ljuset så som orginal gör. Blev övertygad att köpa en prime nu! Nästa ska på listan Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk Citera
BEJU Postat 5 februari 2016 Postat 5 februari 2016 Flyter allt annat på bra i karet än så länge? Är ju själv ganska ny i denna hobbyn men är det något du undrar över så bara hör av dig! Citera
fredrikosterby Postat 8 februari 2016 Författare Postat 8 februari 2016 Flyter allt annat på bra i karet än så länge? Är ju själv ganska ny i denna hobbyn men är det något du undrar över så bara hör av dig! Hej! Jodå allt flytter på bra. Matar och kollar på det i princip. Fått till vana att byta vatten varje helg 20l vilket blir ca 40%, känner mig skyndad att byta lampan nu då jag vill få bättre liv för korallerna. Alla har polyp utsträckning dock. Funderar ochså på att göra mig av mig clownerna då jag tycker dom ska ha mer utrymme. Tänker på upgradering men då jag har annat i livet som är viktigare just nu så får det vara så länge. Får se lite hur livet för detta kar blir har en flytt 1 mars som jag ser fram i mot som jag hoppas allt klarar. Flyttar 30mil så ska göra det bästa för allt levande. Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk Citera
fredrikosterby Postat 8 februari 2016 Författare Postat 8 februari 2016 Kunnde inte hålla mig längre och klickade hem en ny ai prime black från biotedmarin ☺ Nu får vi bara se när den kommer då det var best vara ☺ Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk Citera
fredrikosterby Postat 12 februari 2016 Författare Postat 12 februari 2016 Fick hem primen idag! Verkar vara en liten och smidig typ är dock inte hemma i helgen så montering får bli på söndag Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk Citera
BEJU Postat 13 februari 2016 Postat 13 februari 2016 Härligt! Karet blir ju så mycket snyggare med ordentligt ljus! Citera
fredrikosterby Postat 13 februari 2016 Författare Postat 13 februari 2016 Härligt! Karet blir ju så mycket snyggare med ordentligt ljus! Visst blir det, motivationen går upp Går i tankarna att dra igång men gamala 60l kub som jag inte fått sålt efter flytten om 2 veckor Behövs lite jobb med den först bara Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk Citera
fredrikosterby Postat 13 februari 2016 Författare Postat 13 februari 2016 Sitter och letar efter en brs media reaktor var sugen på deras model då man kan hänga den i skåpet och sedan skruva av behållaren men hittar inget likvärdigt. Någon som vet var man kan få tag i något? Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk Citera
fredrikosterby Postat 14 februari 2016 Författare Postat 14 februari 2016 Då var primen över karet på ett provesoriskt sätt. Ska be farsan göra ett fäste till huven med kulfäste så jagvkan vinkla den lite. Får vara så här i 2 veckor i allafall så blir det löst sen. Blev väldigt mycket roligare att sitta vid karet nu i alla fall och korallerna svarade bra på det nya ljuset har aldrig sett knapparna så stora Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.