Gå till innehåll

Automat matare för sjöhästar


Johan

Rekommenderade inlägg

I och med att mitt rev-akvarium stånkar och går blir man lite sugen på nya projekt!

Jag har läst en hel del om sjöhästar och allt som kommer upp så äter bara hästarna levande alt fryst mat!

Har inte läst någonstans att man fått dessa hästar att äta torrfoder!

SÅ! jag är borta en del i mitt jobb!  jag kan inte skaffa hästar om jag inte hittar ett sätt att mata dessa med upptinad mat eller levande mat!

Snälla hjälp med färdiga produkter som kan göra detta, eller mindre uppfinningar (dock inte hela kylskåp,som jag sett på utländska sidor).

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prolemet är ju att maten som ligger i slangen ligger i rumstemperatur och jag tror inte att mysis och dylikt klarar att åka genom en pump . Har funderat på det där och tänkt att om man har en ventil som gör att slangen töms när den inte är på så att maten rinner tillbaka så att maten håller sig kyld. Och sen tänker jag om man pumpar vatten igenom så att du får drag från vattnet så pumpar man upp maten skonsammare än att köra den genom en pump.

Lite krångligt att förklara men kan göra en ritning när jag kommer hem så att det blir lättare att förstå. 😊

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tdd40847c943ae9ec674e0936657e665f.jpg

Tanken är att den fungerar som en sån här hävert man fester i kranen. Samt att man har en backventil så att vattnet med mat i rinner tillbaka ner i behållaren och inte i sumpen och på så sätt slippa ha mat i slangen som ligger i rumstemperatur.

Undrar dock hur högt flöde man måste ha för att få nog med sug så att maten följer med upp till akvariet, samt hur man ska hålla maten flytande i behållaren och vad man kan ha för dimensioner på rören/slangen (vad man nu väljer).

Vet att du sa att du inte ville ha en kyl men kan inte komma på något annat sätt att hålla maten fräsch. Finns ju små kylar som inte är mer än 3×2.5dm.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant Pontus!

Detta skulle funka men, jag ser tre problem ; "matpumpen" (eller tänkte du doser pump)måste gå på timer, lägsta tid vad jag har sett är 1min,vilket är väldigt länge i denna typ av vht, all mat kommer ligga på botten av behållaren i kylskåpet,om man inte kör någon intern pump i behållaren som virvlar upp maten innan dosering!

hur och med vilket mtrl skall kopplingen ovanför backventilen ha!?

tack Pontus för ett första förslag!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...