Gå till innehåll

"Låg" och "hög" belastning


NovemberRain

Rekommenderade inlägg

Har länge funderat över vad begreppen "låg" respektive "hög" belastning egentligen betyder när man läser vad en skummare ska klara av. Vart går gränsen/vad avgör för låg och hög belastning?

Hur vet man att man har låg eller hög belastning, självklart har man många fiskar resulterar det bokstavligen i mycket skit. Märks det på skummaren (hur bra/dåligt den skummar), nitraten, fosfaten osv? 

 

Tycker mig inte kunna finna några bra svar på det här och skulle vilja försöka reda ut lite frågetecken kring det hela :)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Egentligen är det hur mycket man matar som avgör.

Jag brukar ha som tumregel att för normala stenkorallkar skall de dra en akvarievolym luft per timme.

Men det är stor skillnad på kvalitén på bubblorna från olika skummarpumpar.

Ett exempel: Tunze 9430.040 ger betydligt mer junk i en ATI 250 skummare hos mig än en Aquabee 5000 trots att den drar mindre luft. Kanske det dubbla.

Många mindre skummarpumpar har en väldigt dålig bubbelkvalitet. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst är det bubbelstorleken som är viktigast.

De skall vara små för att få en stor yta tillsammans och de skall ha en jämn storlek. Är det stora bubblor med blir det turbulens som river ner en del av skummet.

Är det mikrobubblor med stiger de så sakta att de flyter med i vattnet ut från skummaren. 

En rund bubbla på en liter har 4,8 dm2.  Gör man bubblorna 100 gånger mindre blir ytan 10 000 gånger mindre men det blir 1000000 bubblor så den totala ytan blir 100 gånger större. Det är med bubblor på ungefär 1,2 mm. Med bubblor på 0,2 mm blir ytan ytterligare 6 gånger större - nästan 30 m2. Detta med bara en liter luft.

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...