Gå till innehåll

Pods/copepods i akvariet


AkvarieNils

Rekommenderade inlägg

Hej allihop,

 

Jag har skaffat mig ett gäng Lyretail Anthias, som antingen inte är så hungriga eller så är de lite kinkiga med maten (hunger brukar som bekant vas bästa kryddan), och funderar på att börja odla egen föda åt dom. Artemia har jag igång sedan tidigare men nu blev jag nyfiken på det här med pods/copepods. Rätta mig om jag har fel, men brukar inte små små kräftdjur typiskt sett uppstå i stenen i ett väl inkört akvarium? Om man skulle tillsätta levande pods i själva akvariet, finns det inte en möjlighet att de koloniserar det och därmed skapar en självreproducerande näringskälla? Å ena sidan så får man ju konstant tillgång på naturlig föda, å andra sidan får man ju väldigt svårt att reglera tillgången på näring...  Tyvärr har jag ingen sump att odla (sumplöst kar).

 

Tacksam för era tankar på ämnet.

 

//Nils

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tinad djupfryst cyclops brukar vara favoritfödan för Anthias. Torrfoder i flingform brukar också gå bra. Mysis och pellets bör man undvika i början då de tar en och sedan får tugga på den i en kvart då det är för stort för att sväljas. Och de skall ha mycket mat. Om du inte har möjlighet att mata under dagen går det bra att ge dem mer mat efter en kvart. Och det gör man en gång till och igen tills de är rejält runda om magen.

De fyller gärna munnen med mysis men spottar ut det efter några minuter då det inte går att svälja.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

pods/ copepods/amphipods...ikola här på forumet tillsätter vad jag förstått nån form av levande pods kontunerligt...fick med sådana när jag köpte korall av han som råkade följa med.Så tror det är möjligt att få egen källa

med sten har jag fått med amphipods..lite större? Har ingen erfarenhet av anthias men inbillar mig att de inte jagar dessa riktat? De där podsen av alla slag är inte lättfångade?

Tror dock det är ypperligt för typ mandariner,pseduechromis o dylika som aktivt jagar smådjur

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...