Gå till innehåll

Inreda sump


DennisL

Rekommenderade inlägg

Hej!

Tänkte beställa glas och inreda min sump så jag kan komma igång efter lång tids väntan:). Sumpen är 69*49*39 (längd, bredd, höjd). Min tanke är att ha skummaren i första facket där röret från akvariet kommer ned. Efter detta skumfälla och ett litet refugium sen ett fack för returpump. Sist vill jag ha en reservoar för osmosvstten med osmolator. Mina fråga rör vattennivån i sumpen. Min skummare vill ha ca 23cm arbetsnivå på vattnet och sätter således nivån i hela sumpen väldigt lågt vilket känns onödigt. Hur gör ni andra, kan man ha skummaren ståendes på någon plastgrej utan att det samlas en massa skit där. Sen undrar jag om bubbelfällan, hur långt ifrån botten ska den första glasskivan vara, och hur långt från den första skivan ska man placera den andra? Blev ett långt inlägg, hoppas någon orkar läsa och svara:). 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar!

Nej, jag är absolut inte säker på att jag behöver en bubbelfälla. Vet inte var eventuella bubblor genereras, men jag antar det är från skummaren? Har en vertex omega 150 om det säger något. Ska jag strunta i bubbelfällan? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Plast gallret finns bl.a. i Håkanstorp Zoo:s

webbutik under namnet korallnät. På engelska heter det eggcrate. Kolla med din närmsta butik . När det gäller skummaren kan jag inte säga säkert, men det känns som det är få moderna skummare som släpper ifrån sig bubblor. Du kan ju alltid testköra i en hink och se on du får bubblor ut från den.

Ändrat av peterj66
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...