Larssons Postat 2 februari 2016 Postat 2 februari 2016 Hej! Jag undrar en del angående karantän! Hur länge bör man hålla fisk och koraller i karantän? Vad krävs av karantänkaret? På vissa youtubefilmer ser det ut som endast pump och doppvärmare används i en plastbalja. Hur gör ni? Vad har ni för karantänkar? Citera
Linnex Postat 2 februari 2016 Postat 2 februari 2016 (ändrat) Karantän bör man väll ha nyköpt fisk i a f 3 veckor. Skall man vara garanterad att ha väntat ut hela levnadscykel för parasiter så är det väl 76 dagar som gäller. Mitt system är under uppbyggnad och där har jag avsatt ett 130 literskar som kommer användas till vattenbyte och karantän. Kommer vara koppla till sumpen där återrinningen sker genom ett kraftigt överdimensionerat UVC. Vid behov under tex medicinering kommer cirkulationen till systemet vara avstängt. Bla att tänka på vid separat karantänskar är om det inte är inkört så kan man få ammoniakproblem. Bla därför jag väljer ha det hopkopplat. Ändrat 2 februari 2016 av Linnex 1 Citera
runstenen Postat 2 februari 2016 Postat 2 februari 2016 Två bra att ha grejer : Seachem prime ( oskadliggör nitrit och ammonium ) samt seachem ammonia alert badge. Lycka till ! 1 Citera
hagbard Postat 2 februari 2016 Postat 2 februari 2016 Hur länge bör man ha kirurger i karantän? med eller utan uvc? Tänker på marine ich Citera
runstenen Postat 4 februari 2016 Postat 4 februari 2016 On 2 februari 2016 at 00:15, hagbard sa: Hur länge bör man ha kirurger i karantän? med eller utan uvc? Tänker på marine ich Beror på vad du vill åstadkomma: 1. Observation - valfri tid men 4 veckor brukar det föreslås. Kör uvc. 2. Medicinering mot aktiv infektion/ parasit - ungefär samma tid. Kör inte uvc då det kan störa preparatets sammansättning eller eliminera detta. Hur vet man då om man har en smittad fisk ? Det vet man ofta inte då det är svårt / omöjligt att se ibland. Många behandlar i förebyggande syfte med ngt preparat för att vara på den säkra sidan. Ett annat alternativ är att genomföra en transferprocess som du kan läsa mer om i sjukdomskategorin. 1 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.