Gå till innehåll

Frågor kring karantän


Larssons

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag undrar en del angående karantän!

Hur länge bör man hålla fisk och koraller i karantän?

Vad krävs av karantänkaret? På vissa youtubefilmer ser det ut som endast pump och doppvärmare används i en plastbalja.

 

Hur gör ni? Vad har ni för karantänkar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karantän bör man väll ha nyköpt fisk i a f  3 veckor. Skall man vara garanterad att ha väntat ut hela levnadscykel för parasiter så är det väl 76 dagar som gäller.

 

Mitt system är under uppbyggnad och där har jag avsatt ett 130 literskar som kommer användas till vattenbyte och karantän. Kommer vara koppla till sumpen där återrinningen sker genom ett kraftigt överdimensionerat UVC.

Vid behov under tex medicinering kommer cirkulationen till systemet vara avstängt.

 

Bla att tänka på vid separat karantänskar är om det inte är inkört så kan man få ammoniakproblem. Bla därför jag väljer ha det hopkopplat.

Ändrat av Linnex
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2 februari 2016 at 00:15, hagbard sa:

Hur länge bör man ha kirurger i karantän? med eller utan uvc? Tänker på marine ich

Beror på vad du vill åstadkomma:

1. Observation - valfri tid men 4 veckor brukar det föreslås. Kör uvc. 

2. Medicinering mot aktiv infektion/ parasit - ungefär samma tid. Kör inte uvc då det kan störa preparatets sammansättning eller eliminera detta. 

Hur vet man då om man har en smittad fisk ? Det vet man ofta inte då det är svårt / omöjligt att se ibland. Många behandlar i förebyggande syfte med ngt preparat för att vara på den säkra sidan. Ett annat alternativ är att genomföra en transferprocess som du kan läsa mer om i sjukdomskategorin. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...