Gå till innehåll

Skummarens förmåga att vädra ut CO2


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Ja, den är ju känd såklart. Vill bara visa på ett praktiskt exempel i mitt kar. 

Mitt nu mkt hårt belastade akvarium har svår att göra sig av med CO2(aq). Tidigare gick det bra men allt handlar ju om inkomster o utgifter av näringsämnen samt gasutbytet. Nu börjar inkomsterna bli högre. 
Jag installerade skummaren igår och ser att MorgonpH ligger 0.1 enhet högre än vad det brukar!:-) Det är ganska mkt. Jippi!
Se kurvan hur den sista delen ej viker ner som brukligt. 
Jag behöver ett par dygn till för att va säker, då jag även bytte vatten igår, men den pH höjande effekten brukar gå över på ngr timmar. Så jag tror detta är en effekt av skummaren:-). Att skummaren vädrar ut vet vi alla men jag skall erkänna att jag trodde inte denna nya skummare skulle kunna göra så stor skillnad. Jag hade ju en innan med. Men det gjorde den, drygt 0.1 enheter. Det är en sänkning av H konc med cirka 21 procent. 

Återkommer med rapport efter ett helt dygns observation. Jag loggar pH var tionde minut. 

 

Titta på bifogad kurva (längst till höger) hur den ej längre viker ner:-)

 

image.png

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...