Totte Postat 15 december 2005 Postat 15 december 2005 var å köpte en sarcofyton för ett tag sen å då satt dom här två på,har börjat växa en del nu.är de nån som vet vad detta är för nåt,ska dom vara kvar eller ska man ta bort dom?? Citera
Peter G Postat 15 december 2005 Postat 15 december 2005 tycker det ser ut som majano, det är en liten anemon.vissa tycker den är pest andra tycker de är fina men de bränner andra koraller som bara F*N Citera
stigigemla Postat 15 december 2005 Postat 15 december 2005 Jag tycker den ser mera ut som en grön Zoanthus. En kolonianemon som kan vara mycket trevlig att ha om man ser upp med hur den sprider sig. Majano är vit till grå till brun vad jag vet. Jag har i alla fall inte hört tals om Majano med grön skiva. Citera
Forsberg Postat 15 december 2005 Postat 15 december 2005 Om det är den anemon jag tror det är så råder jag dig att ta bort dom omedlbart. Fick själv med en sådan och vad jag kan se är dom identiska med den jag fick med, På två dagar brände den sönder 1/3 av den lobophyllian den satt på.Och den sprider sig väldigt lätt.Dom är snygga men väldigt elaka mot andra koraller.MvhMagnus Citera
hbmannen Postat 15 december 2005 Postat 15 december 2005 det ser ut som ett par gröna Zoanthus. ja har ett par superfina kollonier av dom och ja har inte nått problem till följd av dom. men placera den stenen en bit från nån annan sten för dom sprider sig som löpeld.. Citera
stigigemla Postat 15 december 2005 Postat 15 december 2005 Jag har minst 14 olika sorters knappar i mina akvarier och de är olika när det gäller aggresivitet.När det gäller stenkoraller verkar det som att mina Montipora digitata är de känsligaste för konkurrens medan de skivväxande Montipora capricornis är litet tåligare följda av Seriatopora caliendrum. De storpolypiga verkar vara tåligare i allmänhet. Ett unikum verkar Galaxea vara som hos mig sopar undan allt annat vad jag kunnat se. Citera
Richard Postat 15 december 2005 Postat 15 december 2005 Jag säger att det utan tvekan är majano//// Richard Citera
acuario Postat 16 december 2005 Postat 16 december 2005 Jag säger att det utan tvekan är majano//// RichardTill 100% Citera
Totte Postat 16 december 2005 Författare Postat 16 december 2005 ok !!men om man nu ska ta bort dom hur gör man då??Totte Citera
nelson Postat 16 december 2005 Postat 16 december 2005 Hejsan!Jag vill också veta!Nu vet jag varför en av mina koraller ser vissen ut ibland, det sitter 2st Majano vid roten.Nelson Citera
Peter G Postat 16 december 2005 Postat 16 december 2005 ta kalciumhydroxid, blanda det med vatten så det blir som en smet.sedan behövs en spruta, ingen nål eller så. sug upp smeten och spruta försiktigt ut det över det du vill döda men glöm inte att stänga av alla pumpar innan så det inte löses upp i akvariet. när man sprutar ut det kommer det att stelna ungefär som gips och "bränna" eller kväva anemonen till döds mycket fort. fungerar klockrent Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.