Gå till innehåll

kh?


Karoline

Rekommenderade inlägg

Hej Karro! Vad det du som var på JR i täby i måndags och pratade Kh med han som jobbade där och mig kanske?????

Hej!!

Ja det var jag och min pojkvän som var där i måndags.

Stod och funderade på om du var någon här på guiden *ler*

Kul att få ett ansikte till namnet..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!!

Ja det var jag och min pojkvän som var där i måndags.

Stod och funderade på om du var någon här på guiden *ler*

Kul att få ett ansikte till namnet..

Hej ! Vad kul att du har hittat hit till vårat forum. Ja har kan du nog få svar på det mesta kan jag lova. Visst e det mycket roligare när man har ett ansikte *ler* på folk som man chattar med. Hur går det med burken då? Hur mycket hade du KH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

helt sant låt de vara, MEN håll koll på den för det kan droppa rätt fort..

ja höll på å buffrade me KH+ förrut, men de tröttnar man rätt fort på när man måste tillsätta typ var annan dag, så ja löste det me att köpa en kalkmixer, nu håller KH 9 stabilt å PH 8,25 stabilt.. faktiskt ingen skillnad morgon som kväll.. å då mäter ja PH me en JENWAY 3150 digital PHmätare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjao! är det normalt att man kan ligga på 13,6 - 13,8 i kh efter 5 veckor i ett nystartat kar? ursäkta att jag rånar din tråd karro_barro =)

beror väl på va du tillsätter å va du mäter me för test "läs" märke..

salifert visar bra.. cera visar helt fel.. allafall KH..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

BÅDE JA Å NEJ.. du kan höja KH me buffer. men då händer inget me CA... kör du däremot med en kalkmixer så höjs ( alt stabiliseras ) KH +PH +CA.. beroende på hur mycke i karet som suger åt sig kalk.. ( stenkoraller, kalkalger .etc.. ).. de finns säkert folk här som kan säga att KH höjs enbart av att tillsätta calcium på flaska.... men av egen erfarenhet så kan ja säga att tillsätter man "KH+" +calcium på flaska så börjar PH värdet att svajja,, detta ska sägas att det e i min tank. inte säkert att det händer i andras tankar.. men en mixer e aldrig fel..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hbmannen: salifert testerna använder jag (dock lite svåra att tyda ibland) spec nitrit och nitrat, åter till ämnet då, så man höjer kh med ca då? har jag fattat detta rätt?

detta är kanske inte rätt tråd att ta upp detta i men....

du ta å testa i riktigt daxljus... inte lysrör eller lampor, annars får du fel värden.. .. testa att kolla PH under MH sen under vanlingt daxljus, så kommer du märka extrem skillnad.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ett kh som ligger stabilt runt 8 och uppåt, finns det sällan någon anledning att försöka höja med buffer.

mycket buffrande(eller andra korrigeringar) kan leda till "falska" mätresultat, som leder till nya åtgärder som ger felaktiga märesultat

som leder till nya åtg.......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...