jonasroman Postat 2 mars 2016 Postat 2 mars 2016 Moderator får flytta inlägget om ni anser det ej hör till kemi. Vi odlar många makroalger för att exportera N o P. Men hur mkt exporteras av kväve o fosfor? Makroalger har olika mkt vätska så vi måste räkna på torrvikten för att veta hur mkt vi exporterar. Caulerpa har relativt hög andel vatten där caulerpa racemosa har mest vatten , 90-95% av vikten. De andra caulerpasorterna cirka runt 80%. Nu när vi vet torrvikten (5-20%, jag brukar räkna på 15 då jag ej har så mkt racemosa) så vet vi att makroalger innehåller rätt olika halter av N o P per gram torrvikt o dessutom i oftast en annan relation än redfieldkvoten 16/1. Caulerpa (varierar mellan caulerpa också men inte lika mkt) ligger runt 80/1 som N/P kvot medans andra makroalger i snitt ligger runt 20/1. Märk väl att när vi pratar nu om dessa kvoter är det inte antalet atomer N o P utan viktrelationen mellan N oP som avses. För en caulerpa ligger N innehåller på cirka 12% av torrvikten och P på 0.14 % av torrvikten. Kvoten då N/P blir 85!!.,så glöm redfieldkvoten för makroalger i vårt refugium. men exakta värden varierar men ni har ett hum enligt ovan. Sen: mkt intressant: makroalger kan ändra sin N o P kvot utifrån vad det finns mest av!! Så tex iett system men betydligt mer N än P så kan makroalger reglerar upp sin N/P kvot!! Till en viss gräns antagligen men ändå! Citera
LN21 Postat 2 mars 2016 Postat 2 mars 2016 Fantastiskt egentligen att växter är så anpassningsbara. Ska minsann vid nästa rensning försöka med hjälp av ditt inlägg få en känsla av hur mycket N jag lyckats fånga. Testar för närvarande med 20 timmar belysningstid i refugium. Utan uppehåll. Nästa test blir med en släckning mitt på dan för att se om ja kan få ytterligare tillväxt på macroalgerna med två cykler samma dygn. 1 Citera
jonasroman Postat 2 mars 2016 Författare Postat 2 mars 2016 (ändrat) 33 minuter sedan, LN21 sa: Fantastiskt egentligen att växter är så anpassningsbara. Ska minsann vid nästa rensning försöka med hjälp av ditt inlägg få en känsla av hur mycket N jag lyckats fånga. Testar för närvarande med 20 timmar belysningstid i refugium. Utan uppehåll. Nästa test blir med en släckning mitt på dan för att se om ja kan få ytterligare tillväxt på macroalgerna med två cykler samma dygn. Intressant o spännande:-) återkom med info hur mkt du exporterar:-) sen när man har räknat ut N o P är det ju enkelt att översätta det i nitrat o fosfat så man har ngt att relatera till:-) Ändrat 2 mars 2016 av jonasroman Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.