Gå till innehåll

PVC + skarvmuff, gummitätning


Emil L

Rekommenderade inlägg

Kanske en dum fråga men.. Går det att skarva PVC-rör med vita avloppsrör kopplingar (skarvmuff med gummitätning, PP plast)?

 

Har tillgång till massor av dessa i PP plast men vill ha en kort del i PVC för att kunna borra, limma och sätta dit bland annat kulventil som vad jag vet inte finns till dessa avloppsrör(?) Vill dessutom ha möjligheten att ta isär delarna vilket inte går med limmad pvc
 

 

Exempel länkar:

 

Kan detta rör, 32mm:

http://shop.foretagsakvarium.se/sv/pvcslang/1-meter-ror.html

 

Skarvas med dessa:

http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-rordelar/Avloppsror-och-rordelar/T-ror-med-gummitatning-2000018291/

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är klart att det går men om det är på trycksidan så måste de säkras ordentligt - kan glida isär. På avloppssidan kan de också glida isär och skapa läckor. Tryckrör, limning och många unionskopplingar är att föredra

Det kan finnas en del avloppsrör som är mögelbehandlade sägs det - men om det är en skröna eller inte - de vet jag inte.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar. Ska användas som avrinning, men det slutar kanske med pvc ändå.. Funderade mest på om dessa kopplingar tätar på samma sätt mot ett pvc-rör som pp-rör då det verkar bra mycket smidigare (+att jag redan har dem). Ang. mögelbehandlade har jag också läst det, men samtidigt läst många som använt dessa utan problem så den risken tar jag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...