Gå till innehåll

någon som har mangrove?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag har hittat ett företag på weben som säljer levande mangrove. Nu har jag inte letat efter mangrove till mitt saltvattens projekt utan till ett annat bräckvattenprojekt. Men dom säger på deras hemsida att det skulle vara bättre än caulerpaalger i sumpen. Så jag undrar om det är någon som provat det och/eller hört talas om att det funkar. På hemsidan påstår dom att man skall kunna ta bort skummaren helt när mangroven tagit sig. I vilket fall så kommer jag att beställa, så om någon är interesserad av att prova så skicka mig ett mail privat.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan

ja detta har varit ett intressant tanke länge tycker jag men har ej fått tag på detta. Visst kan man skicka efter men nja har helt enkelt ej hittat några som var villiga att skicka till Sverige...

Pris på dessa.

__________________

MVH

Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kontakt med jordbruksverket och en firma som är villig att skicka till Sverige. För att få alla erfoderliga tillstånd och certifikat så kan det bli väldigt dyrt. Men dom kan skicka frö utan att man behöver kludda med jordbruksverket och sundhetscertifikat. Priset för 12 frö kommer att hamna på ca 700 kr. Mangrove har en väldigt hög groddprocent men tar ett tag att växa till sig. Om det är någon som inte skrämts av det höga priset så skall jag beställa till sommaren.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en planta som jag köpte på jr (60-70kr) den har i princip stått stilla sedan jag köpte den för 3 månader sedan.

Tror nog att mangrove skulle kunna vara en utmärkt närings upptagare men (som desutom kan se väldigt trevlig ut i en sump brevid akvariet) för att få efekt lär det behövas ganskamånga eller stor exemplar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad heter företaget som var intresserade att skicka??

Varför vänta till sommaren.

Visst detta hadde ju varit grymt att ha en liten skog vid sidan i sumpen.

De skall visst vara grymt bra närings upptagare. Men klart att de kräver massa ljus för att trivas.

Om man hittat en skott för 70kr i sverige så hadde jag köpt några stycken de jag sett kostade runt 250kr/st

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett litet tips......Kolmårdens tropikarium utanför Norrköping har vi några tillfällen tagit hem och testat Mangrove .Kan tänkas att dom har information och inköps kanaler?!Kan ju vara värt att hör efter om man är intresserad.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

usch vad hemskt.. hehe

nu lär ja veta vad mitt tomma 500 kar ska användas till *vissla* hehe,

tropfrog, du kan väll vara gullig och säga te om du ska beställa då ja e högst intresserad av att sambeställa (om det är något alternativ dvs)

ha det bra =)

__________________

//David - för god att kolsyra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjo =)

var på tropicariet i helsingborg igår, mycket trevligt förövrigt.

frågade en utav de som jobbde där om just mangrove och de hade haft sånna men inte lyckats klara dem, trots kraftig belysning och noga övervakning av salthalten osv... så kansskse det inte är så lätt som vi tror me dem?

det svåra lär visst vara när de går från "pinnar" till att få fler rötter...det är då de verkade till att dö. de hade iof fått färdiga plantor och inte frön...

__________________

//David - för god att kolsyra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saxat från mail från återförsäljaren i usa:

The seeds range in 4" to 10" size. The size of the seed does not seem to determine whether or not the seed is viable. The speed at which the seeds (and plants) grow is determined by their environment (temperature and light). It appears that the Mangrove root systems require anaerobic conditions in order to grow beyond a couple of feet tall.

Problemet verkar ha med miljön för rötterna att göra.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej på er!

Jag såg att ni klurar på att skaffa Mangrove. Jag har spanat på dessa ( RhizopGumma mangle, röd mangrove ) till mitt akvarium som jag håller på att sätta upp. Jag pysslar även mycket med "vanliga" växter ute i trädgårn och inomhus och har hittat en fröfirma i frankrike somkan ordnaorotade frön för 6 euro per styck. Leveranstiden är ca 4 veckor.

Jag tror hårt på att det borde fungera med mangrove, men att många som har provat dem inte har gett dem rätt förutsättningar för att klara sig. Det är frön som skall dras upp och man behöver nog ägna dem ganska mycket omtanke i början.

Tommy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har läst att man bör skölja av saltet som mangroven utsöndrar på bladen när dom står i saltvatten.Hadde ävenläst att den snällaste miljön för mangrove var sötvatten ,speciellt när plantan är lite stressad,så jag satte min nyinköpta planta i sötvatten för att den skulle aklimatisera sig på ett optimalt sätt -resultatet blev att rötterna ruttnade bort totalt jag skar bort dom ruttna rötterna och plantan klarade sig ,men har stått helt stilla i ett par månader

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bjarne: vart fick du tag på din planta? och vad var priset.. lr va de du som hade hittat don på jr för 70 kr?

__________________

//David - för god att kolsyra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tog och skaffade mig en identitet jag också. det är roligare om man vet vem som skriver.

Jag skall alltså beställa frön Från frankrike ganska snart så om någon i Linköpingstrakten är sugen att hänga på så hör av er.

Tommy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...