Gå till innehåll

någon som har mangrove?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

När jag skulle skriva rhizopGumma mangle blev det gumma i slutet på namnet, jag försökte ändra det men datorn vägrade lyda mig!!!!!

du kan också söka på mangrove enbart men se upp för det finns flera olika arter hos denna leverantör men bara denna funkar i saltvatten.

Det är frön som gäller. Om du skall ta in skott det vill säga frön som har börjat gro så de har rötter och blad behöver du en massa intyg så priset rakar iväg 5-6 gånger. Samt om du försöker snika in dem utan papper lyckas tullen ofta ta dem då de lyser paketen och ser mer än man tror.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan.

När skulle de komma hem de fröna om du skulle beställa. Å det är ju lika lätt att skicka på posten.

Det var dessa du menade va?

RhizopGumma mangle-Red Mangrove

Normally dispatched within 8 weeks

1s6 100s 194 500s810

1s6 = 1 Seed(s) for 6 Euros

Vet du vad dom menar med "Normally dispatched within 8 weeks"

Köper man 100st så blir det ju bara 1,94 euvro

Undra hur bra grobarhet det är på dom.

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Visst var det dem jag menade

När jag pratade med honom skulle det ta ca 4 vecker för honom att få hem dem till frankrike. Därefter är det snart här i sverige. Men de kan inte skicka demså länge det är minusgrader. De är mycket känsliga för frost.

Han trodde också att de skulle väga 20-40 gram styck så beställer man många så blir det paket.

Över lag skall det vara bra grobarhet på mangrove frön av vad jag hört. Jag tor också att dessa kommer från USA så de har nog samma kvalitet som de flesta vi ser till salu i EU

Vist blir det billigare om man är några stycken och beställer många frön samtidigt. Och jag tror att jag läst någonstans att det kan vara lämpligt med ca 1 planta /25 liter vatten om man vill nå optimalt resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey låter bra. Beställer du nu då?

4-veckor +lite till så är dom här i maj då?

Jag vill ha 5st frön så man är gaderad

Vi kanske kan prata mer då jag kommer till Linköping nästa vecka cheeky.gif

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjo =)

som ja sagt tidigare så är jag också mycket intresserad av att beställa... och tycker att det e lite synd att vi inte skulle kunna sambeställa enbart pga vart i landet vi bor... ja befinner mej i skåne.. kanske fler gör det?

Skulle man inte kunna ha en person som sköter beställningen osv... så kan man juh betala pengar till denna person innan han beställer fröna?

förstår det ev. problemet me att skicka pengar till en "okänd" person osv.. men som sagt.. tycker att det borde inte vara nått problem för oss här på forumet att komma upp i 100 frön... ja skulle nog kunna tänka mej mellan 10 - 15st... och jag e villig att "förbetala" till en viss person som skulle kunna atänka sig att beställa hem och sedan skicka vidare 10 frön hem te mej...

det känns som om man kan lita på varandra här på detta forumet iaf (hoppas jag) =) hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det verkar vettigt tycker jag.

Ett litet räkneexempel på vad fröna kostar om man beställer styckevis eller 100 st.

5 personer beställer 5 frön var = 30 euro/person och 150 euro totalt.

5 personer beställer 20 frön var = 39 euro/person var och 194 euro totalt

Det skiljer inte så mycket i pris men man får 15 extra frönför 9 euro!

Tommy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

japp..

det verkar vettigare att gå ihop en del att beställa...

och jag kan mycket väl tänka mej att betäll 20 frön också... och även 30... för komma upp i 100 frön, det ska vi göra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har plats och tid att sköta en beställning. Plats om det inte skulle gå att skicka på en gång utan fröna måste härbärgeras ett tag, man vet ju aldrig hur våren blir, det kanju bli kallt.

Jag pratar "live" med Wrang i veckan och ser vart vi landar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

föresten en fråga som inte tagits upp innan...

mangrove e juh onekligen ett träd.. och träd har för vana att bli stora... och vi akvarister brukar inte ha plats me träd i våra vardagsrum...

så hur löser man detta.. kan man ansa dem efterhand utan att de vantrivs?

likaså, man borde juh utan några större problem kunna förvara frön i 1 lr 2 år... bara de ligger torrt och varmt... kanske man får räkna me lite sämmre gronings % men men

__________________

//David - för god att kolsyra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst blir det ett träd om 20-25 år, men man får beskära det så håller det sig på 30-40 cm och ganska kompakt. Ungefär som man beskär en hibiskus för att den skall rymmas på fönsterbrädan. Men som sagt de växer mycket långsamt. Poängen med Mangrove är ju att beskära dem så man transporterar bort de näringsämnen som plantan har bundit i bladverket från akvariet. På samma sätt som man skördar caulerpa.

12368-3.jpg

Fröna går inte att spara då de är färskvara om de torkar kommer de inte att gro. De är anpassade för att endera gro på trädet eller ramla ner i vattnet för att driva runt tills det strandar och då gro. Eller om det ramlar rakt ner i leran och fastnar så gror det där. Fröna är också ganska långa, ca 15-35 cm ungefär.

12368-5.jpg

Tommy

__________________

The Early Bird gets the Worm, the Second Mouse gets the CHEESE

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan.

Jag och Wrang skall beställa mangrovefrön.

Är det några mer som verkligen är intresserade?!

Hör av er snarast

Beställning sker senast Torsdag kväll kl 20.00

Tommy & Wrang

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte hur messengern fungerar. Därför svarar jag här. Jag vill ha 10 frön och jag bor i Växjö. Kontakta mig på min e-mail för fortsatt korrespondans.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nix de har inte skickat dem ännu, det är sagt att de kommer mellan den 15 och 31 maj. Fast visst börjar det klia i fingrarna lite att få prova demgrin.gif.

Men hav tålamod, snart vet vi om de skickar ut fråna direkt till er eller hem till mig!

Tommy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey låter kanon. Undra bara hur man skall sköta om dom. Antar att det inte är bara att lägga i å hoppas på mirakel med en gång. Bästa vore la att få ett "träd" skott med en massa rötter som kan ta vara på skiten som den växer på....

Dom lever ju ändå i sump/träsk områden vad jag hört/sett.

Bra att vänja in dom några månader först söt vatten å sedan pyttsa i salt efter tiden.

Ja det kliar i mina gröna fingrar

hur går det med ditt kar å den hemma gjorda stenen?

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr har jag inte skrivit ihop nån odlingsanvisning ännu, ska försöka mig på det! Men jag tror det är bäst att rota dem i svagt bräckt vatten eftersom de växer snabbare i sötvatten än i salt. Mest bara för att få dem att börja växa bra för att sedan vänja till den på saltvattenet under ca 10 dagar.

Man vet ju inte har vi tur får vi kanske frön som redan är rotade och har blad, håll tummarna!

Stenen har jag slängt i sjön bokstavligen, sandstranden ute på svärfars land blev deras viloplats denna sommar. Till hösten får vi se hur det gått. Skam den som ger sig!

Jag har fått lite liv i karet nusmiley1.gif. 2 ocellaris, 1 clarkii, båda sorterna odlade,1 putsarräka, 1 eremit, 6 turbosniglar. Lite gröna trådalger men annars går allt som planerat. Jag har fått tag i tvåkar som är 50x50 cm som jag har DSB i nu, så totalt blir ett 0.5 m2 DSB. Jag har kopplat dem i serie för att sen gå till sumpen. I dem skall jag ha min mangrove och ett clownpar i varje tank, när de har kommit igång.

Tommy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har talat med dem för några dagar sedan och då skulle han kolla med sin leverantör i USA, och enligt dem skulle fröna vara skördade numen jag har inte fått något definitivt svar än. Men som sagt var jag har jagat på dem litebandit.gif. Men var inte oroliga vi kan inte få den till oss förrän vi vet att det inte blir för kallt, frost,under transporten!

Jag som trodde att tålamod var den största av dygder hos dig Wranggrin.gif!!!!!!

Ha dekalasgott

Tommy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...