Gå till innehåll

Hur känsliga är Tridacnamusslor?


xxxperxxx

Rekommenderade inlägg

Jag har för mig att de har info om foder och aminosyrer på sin sida.

Min Tridacna mår gott utan nitrat i alla fall...... Men den blir utfodrad varje kväll!

Fast på sistone har jag börjat tillföra nitrat men inte för musslans skull utan för att korallerna började se "ledsna" ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min Tridacna mår gott utan nitrat i alla fall...... Men den blir utfodrad varje kväll!

Fast på sistone har jag börjat tillföra nitrat men inte för musslans skull utan för att korallerna började se "ledsna" ut.

Och var utfordrar du sin mussla med då?

Jag brukar köpa levande phytoplankton på Akvarieudstyr i Köpenhamn, men har inte hittat någon affär i Sverige som säljer det, så det får bli "torrfoderplankton" för min del nu när det var ett tag sedan jag var i Köpenhamn, vilket inte känns lika bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tridacna musslor betracktar jag som lätta! Om man har ett väl ettablerat kar med fisk som man matar brukar det inte vara något problem om de är friska. Som jag tidigare hävdat så tror jag på biologisk balans. Allt för mycket trixande med kemiska prep. är dock av ondo. Om musslan trivs så växer de otroligt snabbt. Från 3cm till 20 på 2 år. Musslor kan jag varmt rekomendera som ett naturligt reningsverk i korallrevskar. När de blir vuxna leker de också regelbundet och sänder ut massor av ägg som är muns för koraller och andra planktonätare.

dessutom tycker jag de är snygga!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tridacna musslor betracktar jag som lätta! Om man har ett väl ettablerat kar med fisk som man matar brukar det inte vara något problem om de är friska. Som jag tidigare hävdat så tror jag på biologisk balans. Allt för mycket trixande med kemiska prep. är dock av ondo. Om musslan trivs så växer de otroligt snabbt. Från 3cm till 20 på 2 år. Musslor kan jag varmt rekomendera som ett naturligt reningsverk i korallrevskar. När de blir vuxna leker de också regelbundet och sänder ut massor av ägg som är muns för koraller och andra planktonätare.

dessutom tycker jag de är snygga!

Alltså inget problem enligt din erfarenhet om man har 0 nitrat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tridacna musslor betracktar jag som lätta! Om man har ett väl ettablerat kar med fisk som man matar brukar det inte vara något problem om de är friska. Som jag tidigare hävdat så tror jag på biologisk balans. Allt för mycket trixande med kemiska prep. är dock av ondo. Om musslan trivs så växer de otroligt snabbt. Från 3cm till 20 på 2 år. Musslor kan jag varmt rekomendera som ett naturligt reningsverk i korallrevskar. När de blir vuxna leker de också regelbundet och sänder ut massor av ägg som är muns för koraller och andra planktonätare.

dessutom tycker jag de är snygga!

hur mycket ljus krävs ?kan man hålla dom i kar utan mh?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läs mer här så får ni alla fakta ni behöver!

http://www.geile-muscheln.de/

Efter lite snabbläsning på sidan så förstår jag att även musslor kan blekna av alltför låga näringsnivåer. Men jag tror att vi då pratar om nivåer som våra vanliga test inte kan mäta. Men kanske i ett Zeovithsystem eller liknande?

Vad gäller foder och liknande så går det att beställa från Tyskland och info finns på sidan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...