Magnus Postat 6 januari 2006 Postat 6 januari 2006 Jag har för mig att de har info om foder och aminosyrer på sin sida. Min Tridacna mår gott utan nitrat i alla fall...... Men den blir utfodrad varje kväll!Fast på sistone har jag börjat tillföra nitrat men inte för musslans skull utan för att korallerna började se "ledsna" ut. Citera
Vargklo Postat 7 januari 2006 Postat 7 januari 2006 Min Tridacna mår gott utan nitrat i alla fall...... Men den blir utfodrad varje kväll!Fast på sistone har jag börjat tillföra nitrat men inte för musslans skull utan för att korallerna började se "ledsna" ut.Och var utfordrar du sin mussla med då? Jag brukar köpa levande phytoplankton på Akvarieudstyr i Köpenhamn, men har inte hittat någon affär i Sverige som säljer det, så det får bli "torrfoderplankton" för min del nu när det var ett tag sedan jag var i Köpenhamn, vilket inte känns lika bra. Citera
Ingvar Hellmalm Postat 7 januari 2006 Postat 7 januari 2006 Tridacna musslor betracktar jag som lätta! Om man har ett väl ettablerat kar med fisk som man matar brukar det inte vara något problem om de är friska. Som jag tidigare hävdat så tror jag på biologisk balans. Allt för mycket trixande med kemiska prep. är dock av ondo. Om musslan trivs så växer de otroligt snabbt. Från 3cm till 20 på 2 år. Musslor kan jag varmt rekomendera som ett naturligt reningsverk i korallrevskar. När de blir vuxna leker de också regelbundet och sänder ut massor av ägg som är muns för koraller och andra planktonätare.dessutom tycker jag de är snygga! Citera
Capote Postat 7 januari 2006 Postat 7 januari 2006 Tridacna musslor betracktar jag som lätta! Om man har ett väl ettablerat kar med fisk som man matar brukar det inte vara något problem om de är friska. Som jag tidigare hävdat så tror jag på biologisk balans. Allt för mycket trixande med kemiska prep. är dock av ondo. Om musslan trivs så växer de otroligt snabbt. Från 3cm till 20 på 2 år. Musslor kan jag varmt rekomendera som ett naturligt reningsverk i korallrevskar. När de blir vuxna leker de också regelbundet och sänder ut massor av ägg som är muns för koraller och andra planktonätare.dessutom tycker jag de är snygga!Alltså inget problem enligt din erfarenhet om man har 0 nitrat? Citera
hippo Postat 7 januari 2006 Postat 7 januari 2006 Tridacna musslor betracktar jag som lätta! Om man har ett väl ettablerat kar med fisk som man matar brukar det inte vara något problem om de är friska. Som jag tidigare hävdat så tror jag på biologisk balans. Allt för mycket trixande med kemiska prep. är dock av ondo. Om musslan trivs så växer de otroligt snabbt. Från 3cm till 20 på 2 år. Musslor kan jag varmt rekomendera som ett naturligt reningsverk i korallrevskar. När de blir vuxna leker de också regelbundet och sänder ut massor av ägg som är muns för koraller och andra planktonätare.dessutom tycker jag de är snygga!hur mycket ljus krävs ?kan man hålla dom i kar utan mh? Citera
Magnus Postat 7 januari 2006 Postat 7 januari 2006 hur mycket ljus krävs ?kan man hålla dom i kar utan mh?Min sitter under T5 belysning! Citera
Magnus Postat 7 januari 2006 Postat 7 januari 2006 Läs mer här så får ni alla fakta ni behöver!http://www.geile-muscheln.de/Efter lite snabbläsning på sidan så förstår jag att även musslor kan blekna av alltför låga näringsnivåer. Men jag tror att vi då pratar om nivåer som våra vanliga test inte kan mäta. Men kanske i ett Zeovithsystem eller liknande?Vad gäller foder och liknande så går det att beställa från Tyskland och info finns på sidan! Citera
xxxperxxx Postat 9 januari 2006 Författare Postat 9 januari 2006 Man kan hålla allting utan MH. Frågan är bara hur nära ljuskällan djuret (?) befinner sig, samt vilken styrka ljuskällan har. T5:or är väl ett tips... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.