Gå till innehåll

Natriumnitrat - var kan man köpa det?


Magnus

Rekommenderade inlägg

Har kollat runt bland de tyska korallodlarna och de tillför nitrat till sina burkar för snabbare tillväxt. Tänkte att det vore bra att ha hemma eftersom man ofta har vattenvärden på gränsen till vad korallerna klarar. Skönt att ha som säkerhet. Men var köper man det (natriumnitrat)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skulle säkert kunna använda kaliumnitrat istället. Salpeter hittar du i kryddhyllan i din lokala livsmedelsaffär.

Sen är ju frågan om det är klokt att tillsätta nitrat. Oftast har man redan tillräckligt med nitrat i burken eller t.o.m. för mycket (som jag...) Tror det är bättre att bara mata fiskarna med lite mer mat så kommer nitrathalten att öka av sig själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

E 251 Natriumnitrat "Den finns fortfarande på apotek men hör till de varor som gör apotekspersonalen ytterligt brydd och misstänksam vid förfrågan".

Varför? Förstår dom inte att man odlar :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skulle säkert kunna använda kaliumnitrat istället. Salpeter hittar du i kryddhyllan i din lokala livsmedelsaffär.

Sen är ju frågan om det är klokt att tillsätta nitrat. Oftast har man redan tillräckligt med nitrat i burken eller t.o.m. för mycket (som jag...) Tror det är bättre att bara mata fiskarna med lite mer mat så kommer nitrathalten att öka av sig själv.

Tja, om du vill öka nitratet från typ 0,0 till 0,5 eller något sånt. Utan att tillsätta fosfat! Då är det inte bara att utfodra fiskarna..... Sedan använder jag bakterier som "nitrat/fosfatborttagare" och då kan de vara svårt att bara öka matningen då bakterierna lätt förökar sig. Det ända som händer när man matar är att skummaren skummar mer.....

De flesta som testat att hålla extremvärden vet att "gå över gränsen" är allt för lätt och då kan det gå fort att ta dö på SPS.

Tack för alla tips!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förr använde man det till inläggning av julskinka. Det kanske fortfarande kan finnas i kryddpåse på ICA eller COOP
Jag hoppas verkligen att du inte använder nitat till julskinkan. Du riskerar då att få <Botulinum intoxikation vore tråkigt inför Julen>. Det som de säljer är nitit! som är kraftigt bakterihämmande på sporulerande bakterier och ingår enl. lag i alla charkvaror.

Nitrat hittar du hos lantmännen det är ett gödningsmedel för växter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Då jag även är inbiten växtakvarist så blandar jag mig i diskutionen.

Natriumnitrat är som ni säger SALPETER och finns att köpa på konsum i kryddhyllan.

Kaliumnitrat är också SALPETER men lite annorlunda.

KNO3=Kaliumnitrat

NO3= Natriumnitrat

Anledningen till att man inte använder Natriumnitrat i sötvatten som gödning till växter är dels för att man får ett ökande natriuminnehåll i vattnet som inte är bra. Man får även tillskott av kalium när man använder kaliumnitrat som är en byggsten för växterna.

Natriumuppbyggnad skulle väl knappast vara ett problem i ett saltkar?

Natriumnitrat kan du köpa på konsum

Kaliumnitrat kan du köpa på granngården på 25 kg säck det heter krista-k. De brukar se misstänksama när man beställer det då de tror att man ska göra en bomb eller nått.

Du kan även beställa det på internet kolla på www.pmdd.se.

Ha det bra o önska mig lycka till med min nya stjärnpolyp.

/Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta med näring till koraller har jag berört tidigare ! Proffsodlare som drar upp fraggar håller alltid 0,5-1mg/l även zooancellerna i koraller är ju en sorts växter metabolisk ( clorophyl). Omvandlar solenergi till näring och avger vatten och syre i processen behövs dessutom carbonater.

Joe´s korallenfarm håller 10mg/l i nitrat..... ! Det växer säkert fortare då! Och sedan skriver han att det är en smakfråga hur man håller näringshalterna. Lite högre nitrat=mörkare SPS - lägre nitrat=ljusare SPS! Fosfatet skall dock fortfarande vara lågt! Fosfat i högra doser hämmar tillväxten!

Satsar nog på kaliumnitrat - jag vet att Bernd Mohr använde det. Kalium färgar dessutom SPS.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt Alf-jakop Nilsen så är den största skillnaden mellan akvarieodlade stenkoraller och stenkoraller som växt upp i havet, att de akvarieodlade är sprödare än de naturliga. Detta på grund av att de växer fortare än i havet. Detta påverkar dess densitet så att slagtåligheten minskar. Enligt min logik så är det inte bra att tillsätta nitrat till akvarievattnet. Som odlare med vinstkrav på sej kan jag förstå att man tillsätter nitrat. Som amatörakvarist och kund vill jag inte köpa dessa snabbuppdragna koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Thore så är det inte. Vid odling av fraggar så finns det överhuvud ingen näringskälla (varken mating av fisk eller annat) man måste tillsätta något som korallerna behöver för att växa förutom ljus. Växthus metoden som du avseer tillämpas mycket sällan numera (kanse var det så tidigare) utan man håller c:a 5mg nitat. Till tridacner ger man t.o.m. ammonium. Jag tycker dessutom att fraggodling är vällovligt och en framtid i korallrevs akvaristiken.

Moderator's upplysning:
mod.gif Editerat lite då smygreklam försekommer för sin verksamhet utan att betala som annonsör

/Moderator

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...