Gå till innehåll

Anemon tynar bort?


Richard_22

Rekommenderade inlägg

Leta reda på närmaste huvudgren/stora gren och klipp av den vid foten.Fäst den avklippta grenen på nytt ställe med antingen korallim eller kila fast den i ett hål/mellan någon sten.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Vad för verktyg ska jag använda? Vanlig sax?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2016-03-31 at 19:05, flash sa:

Har haft anemoner i flera år men har aldrig matat dom och dom har delat sig minst 7-8 ggr.Har man lite fiskar som smutsar ner så verkar det räcka och anemonerna trivs, har man clowner som matar dom trivs dom ännu bättre.Om den tynar bort så är det något annat fel jag hade en som blev liten som en femma och vitTroligen pga av att den inte för tillräckligt med ljus, för mycket flöde eller att den krigar kemiskt med en annan anemon eller korall.Mina anemoner är riktigt tåliga rackare när det gäller nitrat, fosfat och mina verkar trivas bättre med många fiskar som smutsar ner.KH ändringar verkar dom dock vara känsliga mot.I ditt fall kan det mycket väl vara korallen under ( kenya träd ser inte så bra) som trycker in den i skuggan eller som bränner den eller krigar med den.Vilket den inte gillar dock är det svårt att flytta dom utan att skada dom. Anemoner älskar utrymme och breder gärna ut sig och oavsett hur mycket plats dom får fyller dom platsen väldigt snabbt.

Tack för tipset! Är själv nybörjare och har köpt min första anemon så uppskattar tipsen ! Gäller alla i tråden :) 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Good news! Anemonen är på bättringsvägen!

Ett stort frågetecken varför dock. Den ända förändringen jag gjort är att ta bort plexiglaset från Biltema som jag använt som lock. Kanske ändrades våglängden på ljuset? 3ab2d6dc051aad670a3e07b71b4101b7.jpg

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...