Gå till innehåll

Mp40qd?


buffe78

Rekommenderade inlägg

Hejsan.

Jag har ett kar idag som är 120x70x60 har idag 2st rw15 som bara går på 12V eller halv fart, tycker dock att dem är rätt stora å fula i karet...min fråga är alltså om det räcker med en mp40 i karet? Eller kanske en gyre xf150? Vad tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, buffe78 sa:

Hejsan.

Jag har ett kar idag som är 120x70x60 har idag 2st rw15 som bara går på 12V eller halv fart, tycker dock att dem är rätt stora å fula i karet...min fråga är alltså om det räcker med en mp40 i karet? Eller kanske en gyre xf150? Vad tror ni?

Ska tillägga att jag har ca 60 kg Sten och inte så mycket koraller, mest fisk:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan.

Jag har ett kar idag som är 120x70x60 har idag 2st rw15 som bara går på 12V eller halv fart, tycker dock att dem är rätt stora å fula i karet...min fråga är alltså om det räcker med en mp40 i karet? Eller kanske en gyre xf150? Vad tror ni?

Tror inte en mp40 skulle räcka. Skulle hellre kört på två isf

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en gyre xf130 som jag kör på halvfart med konstant flöde i ett akvarium som 100 X 60 X 45. Den flyttar mer än tillräckligt med vatten, jag håller bla acros med gott resultat. Den tar liten visuell plats och låter inte särskilt mycket (inte på den nivå jag kör den jag alla fall).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur kommer det sig att inte 1st mp40 räcker? Är det så dåligt flöde i dem? Eller är det för att köra båda på halvfart ?

 

Jag har ingen erfarenhet av mp40 så den kan jag inte uttala mig om.

Gyren skapar ju dock ett laminärt flöde (till skillnad från turbulent som traditionella streamers) vilket helt enkelt verkar mer effektivt när det gäller att flytta vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En MP40w QD räcker säkert bra, du får göra en aquascape som passar en pump. 

MP40w QD flyttar ofantligt mycket vatten. Jag har två stycken i mitt 150x50x55 och har kört dem på ca 40% Reefcrest ett tag. Har fått skruva ner till 25% nu eftersom en Seriatopora och en Euphyllia har tagit skada av för mycket blås..

Ändrat av Ouscazz
Stavfel
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...