Gå till innehåll

Returröret ner i karet, ej tyst


NovemberRain

Rekommenderade inlägg

Jag kör herbie-overflow och med karet var det borrat en 40mm och en 25mm i överrinningsboxen. Returen upp (25mm) har jag dragit på utsidan då jag inte ville borra i glaset för det tredje röret.

Grejen är den att returen ner i sumpen inte blir tyst, det skvalar/kommer luftbubblor ner i sumpen. Har en skjutventil på 40mm-röret för att få överrinningen tyst och reglera nivån i överrinningsboxen, den blir tyst. Kan det vara så att returen ner är för stor i förhållande till returen upp? Eller läcker 40mm-röret luft någonstans på vägen ner?

 

Returpumpen är en Jebao DC-7000 som jag kör på högsta, har försökt att köra den i lägre hastighet men det blir fortfarande inte tyst. Karet ligger på 675 liter plus sumpen på ca 150 liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ju vara att den är lite överdimensionerad, men det borde ju gå om du stryper den tillräckligt. Om jag förstått det rätt så har du kranen på 40mm röret och 25mm röret ska hantera det lilla som häverten inte klarar. Är du säker på att det inte är 25mm röret som låter? Tänk på att en hävert kan svälja ett rejält flöde så 40mm låter mycket. Även om 25mm röret bara hanterar det lilla som ditt 40mm hävertrör inte klarar så är risken stor att det porlar i det röret. Om du kan så hade jag testat att byta och köra hävert på 25mm med kran och låta 40mm röret svälja det lilla som hävertröret inte tar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...