Gå till innehåll

Dinoflagelater. orsak, behandling.


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Gåtan med dino är ej löst. Att den kan behandlas med antialgmedel som blockerar dess fotosyntes(eller blockering av bildning organiskt kol i Calvincyklen) är ingen märkvärdighet. Det är en behandling som även kan skada akvariets övriga friska algbestånd, och i värsta fall korallernas zooxantheller till slut. Så får mig sitter det mkt långt inne att ta till kemiska bekämpningsmedel. 

Skälet att vi ej lyckats riktigt bemästra detta är att vi nog ej till fullo förstår orsaken. Min personliga teori är att det är en obalans i mikrofloran i sandbädden, eftersom dino i princip alltid börjar där, och kan hålla sig där länge innan den kryper upp på stenen. En andra reflektion är att den är extremt fotosyntesberoende, då den rör sig mot ljuset, o verkligen helt försvinner om du mörklägger ngr dar. Vilka andra alger gör det? Men det är samtidigt dess styrka, för inget korallrevsakvarium kan under en längre tid mörkläggas. 

Jag kan lova att jag mätt så mkt på mitt kar så det beror inte på ngt överskott eller underskott av ngt spårelement. Det verkar finnas en del triggers, där jag märkt två st tydliga 1)plötslig ökning av ljusmängd(kan räcka med 10%) 2) Stegring av näringsvärden under kort tid

På ngt sätt så tror jag att den sunda mikrofloran hinner då ej öka i samma takt som dino ökar till följd av händelserna 1 och 2. Men om 1 o 2 sker under lång tid, hinner mikrofloran med att också öka sin tillväxt, varvid balansen mellan dino o övriga mikroorganismer kvarstår. 

Detta stämmer bra med att det kommer lättare i nya kar, samt kar där man för snabbt introducerar fisk, dvs i ett omoget nytt system med för ivrig fiskintroduktion. Men även i ett etablerat system kan det räcka med att man köper en fisk till o tillfälligt ökar matningen..särskilt om det då sker samtidigt som kanske vårsolen börjar titta in i karet...dvs man får en snabb ökning av ljus o näring. 

 

I analogi med ovanstående tankar skulle det kunna räcka med att minska på matning, minska lite på ljus,  och på det sättet låta övriga mikrofloran komma ikapp dinon. Men vid stora utbrott är det inte så enkelt för man har inte alltid tiden...eftersom dino snabbt tar över. Då får man kombinera med mekanisk bortagning, där utsugning av sand o rengöring av denna är i princip det enda som hjälpt ordentligt för min del. 

 

Nu har jag efter ett totalt dinofritt kar länge, fått lite dino igen(ganska lite)...jag kommer testa att avstå matning helt ngr dar, avstå ljus en hel dag så dino får lite motstånd, samt suga ut det översta skiktet av sanden o rengöra detta. Återkommer. 

 

/Jonas

 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...