Gå till innehåll

Vågar jag köpa ett begagnat aluram?


MariaL

Rekommenderade inlägg

Tror ni att man vågar köpa ett begagnat aluram?

Någon som har erfarenhet av aluram?, måste man silicona kanten?

Vad ställer man det på?(Har ett bastant skåp som jag tänkte ha det på, lägger man frigolit under aluram också?Blir inte glasbotten hängande i luften då?):snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du vågar köpa ett begagnat aluakvarium vågar jag inte svara på. Det beror på skicket precis som med alla begagnade akvarier. Akvariet ska inte ha stått utan vatten i flera år. Siliconet ska vara mjukt och inga alger som smugit sig in under.

Nej du behöver inte silicona ramen mot saltstänk, det har inte jag gjort och det fungerar utmärkt. Det man bör se upp med är nitarna till mittstaget, dessa kan korrodera sönder så dessa kan du silicona.

Nej ett "bastant" skåt duger som inte som bänk! Nu vet jag inte hur stort akvarium du pratar om med tänk på att akvariet väger mer än man tror. Leta istället reda på någon händig kompis som kan svetsa en ställning eller bygg en i trä med regelvirke.

Ja du ska ha frigolit under aluram också. Min glasbotten hänger i luften. Men detta är absolut inte optimalt. Helst ska den ligga dikt an mot en skiva, men frigolit emellan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ska jag göra med frigoliten mer exakt?

Sak jag ställa ramen direkt på frigoliten?,då blir det ju ett litet mellanrum mellan glas o frigolit ändå.

Jag förstod inte riktigt hur du menade med skivan...:snurrig:

Förresten skåpet, jag hade tänkt regla upp det inuti och undertill,+att det är antikt och typ 10 cm tjockt virke (väger ofattbart mycket)så det ska nog gå bra...akvariet är på 220 liter.

Jag var mest orolig för hållbarheten på själva akvariet...Gör det nåt att det är genomskinlig silikon?

Mvh,MariaL

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan bara säga hur JAG gjort med mitt aluakvarie. Detta ä rsäkert inte det bästa sättet, så ta det inte som en "sanning".

Jag har mitt aluakvarie stående på frigolit. Dvs akvarium--> frigolit --> bänk

Ja det blir mellanrum mellan glaset och frigoliten.

Att ha skivan dikt an mot glaset är svårt/omöjligt på ett aluakvarie, utan går bara på ett helglas. Då kan inte bottenglaset "svikta".

Nej det gör inget att det är genomskinligt silicon, svart silicon är inget måste.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ställer du ett ramakvarium på vanlig frigolit så sjunker snart ramen i frigoliten så att bottenglaset vilar mot frigoliten.

Svart silikon är litet tryggare genom att kalkalger inte kan krypa in mellan silikon och glaset där det är för mörkt.

Jag skall starta ett nytt kar nu snart och där har jag tänkt att lägga på ett tunt skikt svart silikon över den klara för att motverka algerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...