Gå till innehåll

Problem med Acroporor


MBorg

Rekommenderade inlägg

Hjälp
Nu måste ja ställa en fråga till experterna här inne, jag har problem med mina acropororna i mitt kar. 
På de nya utväxterna så blir det en brun hinna nästa som kiselalger hela tiden (börjar som på bilden lite smått).
Jag har slut på idéer om hur eller vad jag ska göra för att bli av med detta, och har svårt att hitta felkällan.

Problemet började för ca 5 mån och då körde jag med endast kranvatten, körde ett triton test där det visade att
jag hade högt med aluminium i karet. S
edan testet från triton så har jag kört en kur med detox och efter det hårt
ett par dagar med kol i sumpen, samt stora vatten byte,
jag använder numer endast osmosvatten samt silikatfilter sedan testet. 
Men det kommer smygande tillbaks eller har aldrig försvunnit. 
Allt annat ser bra ut i karet, det är bara acropororna som jag har
detta problem på. Har även märkt att de inte gärna har polyperna ute.


Lite info om karet som har varit igång nu i ett år.
Karet är på 425l vara av 70l är sump. Kör med en Ati hybrid ramp som nu går på 70% och sitter 30cm ovan ytan.
Cirkulationen är 2st rw 15 och 1st rw 8. I sumpen förutom skummare kör jag med kalkreaktor, samt rektor med
lite bio pellets all-in-on, och tillför ozon.
Har följande värden i karet efter senaste mätningen:
KH 7.1, MG 1280, Ca 430, Po4 0.02 (Hanna), No3 5-7, salt 1025, temp 25.1, PH 8.1

Är fundersam inte kan det väl hänga på dålig cirkulation, förvisst borde 2st RW15 och 1 st Rw 8 räcka till för denna vatten mängd.

Är det någon fara att köra en detox kur till innan jag skickar till triton för en ny vattenanalys?

Mycket text men idéerna är uttömda här, så väldigt tacksam för idéer o tips just nu.

Ber om ursäkt för de dåliga bilderna, kan komplettera med bättre senare.

// Borg

problem.jpg

Ändrat av MBorg
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bruna toppar beror ibland på för dålig tillväxt, då får alger chansen att ta över på just topparna där inte så mkt korallvävnad finns som kan konkurera ut algerna. Så tricket kan vara att öka tillväxten, dvs ta reda på varför denna korall växer för långsamt samt har svårt att syntetisera skyddande vävnad på toppen. Acropora enzman är ökänd att råka ut för detta, och jag hade detta problem kroniskt under minst ett år. Men sedan jag höjt mitt ph med 0.15 enheter genom CO2-tvätt (se separat tråd) så försvann dessa bruna toppar pgr av snabb tillväxt av korallvävnad istället.

Sen kan det också bero på för högt KH...det är lite mer motsägelsefullt mot det jag precis skrev, men där finns en teori att FÖR snabb tillväxt av skelettet, men ej av mjukdelarna, gör att skelettet blottas, o då växer algerna över, återigen för att det inte finns korallvävnad på toppen som kan konkurera ut algerna.

 

det tredje tipset kan vara att tillsätta jod...jod har man i princip alltid brist på om man ej tillsätter det, och det satte fart o fick mina toppar rent generellt att se mer livskraftiga ut.

 

Men personligen tror jag mest på pH som orsak. Har du möjlighet att mäta ditt pH lite över dygnet så du ej bara har ett värde. helst med digital mätning med nykaliberad elektrod eller helt nytt pH test.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som Jonas säger så kan du dosera Jod, det reagerar med ljus och konsumeras.

Men det kan även bero på lite för låg cirkulation över korallen. Det kan även bero på något kemkrig i byttan. 

Ja hade börjat med att rengöra pumparna och kanske riktat om dom i karet. Höjt tempen till 27-28 samt lagt i Aktivt kol.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era tankar och svar Jonas och Larry.
Jag är inne på din linje Jonas angående långsam tillväx, har gjort ett större vatten byte med ett annat salt och det satte fart på tillväxen, samt att jag ser
det bruna försvinna mer och mer. har mätt PH-värdet vid olika tidpunkter och det varierar mellan 8-8.12. samt att Kh ligger stabilt runt 7. Dette med Jod låter
väldigt intressant för det är nåt som jag inte tillsätter, har ni tipps på nåt speciellt märke eller tillsats för detta?

// Borg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är ett jäkligt dåligt foto, har inget problem med Cyano, men innan envisades jag med att köra med endast kranvatten så då hade ja lite kiselalger,
nu sedan två månader bakåt, kör jag endast med osmos samt silikatfilter. återgången av de bruna topparna kan vara ett resultat av ett stort vattenbyte
som jag gjorde för en vecka sedan och möjligen fasades kisel problemet ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, MBorg sa:

Tack för era tankar och svar Jonas och Larry.
Jag är inne på din linje Jonas angående långsam tillväx, har gjort ett större vatten byte med ett annat salt och det satte fart på tillväxen, samt att jag ser
det bruna försvinna mer och mer. har mätt PH-värdet vid olika tidpunkter och det varierar mellan 8-8.12. samt att Kh ligger stabilt runt 7. Dette med Jod låter
väldigt intressant för det är nåt som jag inte tillsätter, har ni tipps på nåt speciellt märke eller tillsats för detta?

// Borg

Går nog bra med vilket jodprep som helst. Jag förutsätter att akvariefabrikörer vet att det är jodid, och ej jod(I2) som det skall vara:-)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, MBorg sa:

Jonas vad tror du om denna http://shop.foretagsakvarium.se/sv/tillsatser/sparamnen/salifert-jod-500ml.html det jag fastnar för att det inte är en daglig dosering eller är jag snett ute här.

kan inte ha en uppfattning om ngt jag ej blandat själv, utan bara upprepa det jag skrev, man får nog utgå ifrån att dom kan sådana elementa att det skall ej vara I2. Således är det väl enbart en prisfråga vilket fabrikat man väljer. Att blanda själv utifrån kaliumjodid kostar ju knappt nånting, så man förstår ju att påslaget på spårelement borde va typ 1000%;-)..o ingen rocket science alls bakom heller. Det mest avancerade med tillsatser o spårelement från olika företag är klistermärket...samt hur påhittiga dom är på att beskriva hur fantastiskt preparatet är...;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 minuter sedan, MBorg sa:

Jonas vad tror du om denna http://shop.foretagsakvarium.se/sv/tillsatser/sparamnen/salifert-jod-500ml.html det jag fastnar för att det inte är en daglig dosering eller är jag snett ute här.

blir dock lite misstänksam där det sår jodin o ej jodid.....mitt råd är att du beställer från Stig, då vet du att du får kaliumjodid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...