Gå till innehåll

vädring med förväntade värden


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Betrakta kurvorna. denna ena beskriver hur min CO2 halt igår inomhus efter vädring i flera timmar var nere på 400 ppm. pH kurvan visar på skillnaden i pH vid samma tidpunkt dagen innan då jag ej vädrat. pH steg efter vädring jämfört med dagen innan mätt vis samma tidpunkt, med pH 0.05. En ph stigning med 0.05 motsvarar(eller beror på) en minskning av CO2(aq)(löst CO2 i vattnet), med 10^0.05=1.12. Alltså borde det skilja lika mkt i luftens CO2-halt OM total jämnvikt hann ställa in sig mellan luft o vatten..dvs det borde alltså dagen innan då jag ej vädrat vara cirka 450 ppm i min luft. Jag mäter ju som bekant CO2 i luften och mätaren visade dagen innan runt 500. Det stämmer således mkt bra, för dels finns ett fel i CO2-mätningen och dessutom ställer aldrig jämnvikt in sig helt mellan akvariets vatten o luft utan bara strävar ditåt.

co2 inne.tiff

ph.tiff

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite svårt att se skalorna, men man kan ju se skummarens betydelse att växla in och ut Co2. Samt vilken betydelse Co2 värdet på inluften till skummaren har. Ja vädrar mitt underskåp på ett annat sätt än tidigare som ett enkelt första steg mot högre pH.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...