Gå till innehåll

strålning


MariaL

Rekommenderade inlägg

Jag läste för ett tag sen en tråd här där någon frågade om metallhalogen strålning och småbarn, nu när jag vill läsa det igen så hittar jag inte tråden!Hjälp..(Jag ska få mitt första barn i april och man är ju lite orolig.)

Jag har precis köpt en begagnad 250w MH armatur och vill inte utsätta bebisen för skadlig strålning...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har du skyddsglas för MH:n eller E 40 sockel så är UVljuset praktiskt taget borta.

De första månaderna har spädbarn dålgt skydd mot uv ljus men det blir bättre och bättre.

Jag skulle vara försiktig det första halvåret med barnet och UV ljus men allvarligt talat tror jag att den magnetiska strålningen från reaktornerna är farligare. (Om man inte har HFreaktorer).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Maria, jag vet inte om det var min tråd, men jag frågade samma sak angående ett 36W Actinic rör som avger UV-a. Tråden finns här med mitt inägg på nr 117: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=6296&page=8

Jag vet inte om det stämmer, men vad jag har hört så tar skydden bort UV-c (den skadliga) och lite UV-b medans den släpper igenom UV-a som är den viktiga för livet i karet. UV-a ljuset är ganska ofarligt. Någon som kan rätta mig?

Det jag är mest orolig för ar att hålla alla tester borta från en klåfingring pojke under kommande tiden ;)

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...