Gå till innehåll

Lido200


Rekommenderade inlägg

Har en fundering ang. att använda ett Lido200 som saltvattensakvarium. Om man väljer att behålla innerfiltret och köra med en invändig skummare, vad är lämpligt att använda för media i filtret? Har läst om bl.a. Kross från levande sten? Tips tas gärna emot.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag valde att plocka ut innerfiltret på mitt Lido 200. Det satt som berg dock.. kämpade i ett par timmar :P

 Jag är själv nybörjare men jag hörde från butiken att jag skulle ta ut filtret. Men det funkar säkert att ha kvar de också. Filtret tar så sjukt mycket plats dock

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kände bara spontant att filtret tog så sjukt mycket plats.. Jag är en riktig rookie inom saltvatten så jag är inte rätt person att få ett bra svar från tyvärr. Men jag kör endast tunze 9004 skummaren och visst jag måste tömma skummarkoppen varje dag men det kan jag leva med. Skummaren gör iaf att jag kan belasta akvariet lite mer. Det är lätt att vara eftertänksam men självklart kommer nästa kar vara med Sump. Sen är tunze 9004 i minsta laget så skulle absolut inte rekommendera den men det fick bli den som första skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör ett Lido 200 utan sump och jag har behållit filterkammaren. Har en bit filtervadd högst upp som samlar upp större partiklar, vilken jag byter ut varje vecka. Därunder har jag ett av Juwels kolfilter. Slutligen har jag biobollar längst ner. Detta har funkat bra tycker jag.

Därutöver har jag nytta av filterkammaren som ett stöd för den högre delen av scapen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...