Gå till innehåll

Detaljerade studier om kalkreaktorer


uffe2

Rekommenderade inlägg

Jag har en längre tid studerat funktion och teknik i olika kalkreaktorer och

främst med AquaCare 2 och Schuran JetStream 1.

Jag gör detta för att jag funderar på att bygga en egen kalkreaktor,

men även för att förstå skillnader mellan olika typer av kalkreaktorer.

Därför har jag försökt att sätta upp en typ av kravlista på en bra kalkreaktor.

Kan ni hitta flera krav, så vore det kalas !

(är även kravställare i mitt vanliga jobb...)

Krav 1

Det man kan se är att båda reaktorerna jobbar med principen att INTE ta ut retur-vattnet i toppen av reaktorn,

för då följer en massa olösta CO2-gas (bubblor) med i ut-vattnet.

Krav 2

Båda reaktorerna tar ut cirkulationsvattnet i toppen av reaktorn, för då tar man tillvara på överbliven CO2.

Krav 3

Utvattnet tas ut "neråt", så att lite större CO2-bubblor inte åker med ut i ut-vattnet.

(CO2 som är löst i vattnet eller små CO2-bubblor, följer tyvärr med i ut-vattnet.)

Krav 4

En principskillnad mellan AC och Schuran är att Schuran blandar CO2 med vattnet genom en venturi-ventil.

AquaCare använder typ bio-bollar för att blanda CO2 och vatten (i högra kammaren)

Jag tror att man får en mer effektiv blandning av CO2 och vatten i Schuran-reaktorn, än med AquaCare.

Krav 5

Blanda utvattnet med mycket luft för att få upp PH-värdet, innan man häller det i akvariet igen.

AquaCare gör detta genom en liten kammare (i mitt-kammaren) och

trycker in en massa luft ifrån en vanligt luftpump.

Ett annat sätt ät att leda ut-vattnet direkt in i skummaren, där vattnet "luftas" ut ordenligt.

Krav 6

Samla upp kalk som fäller ut när du blandar in luft i utvattnet.

(se på den övre horisontala kammaren på AquaCare reaktorn)

Tips: Om du matar in ut-vattnet från kalkreaktorrn direkt till skummaren,

så gör det efter skummarpumpen (om du har någon),

så blir det mindre kalkutfällningar i skummar-pumpens lager.

Det verkar inte spela någon större roll,

var man matar in till-vattnet eller trycker in CO2

Jag har även studerat hur CO2-gas kan blandas med vatten

och konstaterat att ökar man trycket något,

så ökar förmågan hos CO2 att blanda sig med vattnet dramatiskt.

Lite funderingar:

- Vad händer om man blandar mycket CO2 i vattnet (med exempelvis lite högre tryck)?

- Ökar man förmågan att snabbare lösa upp kalk-substratet i vattnet ?

- Vad är den optimala nivån på löst CO2-gas i kalkreaktorns interna cirkulationsvattnet ? (ett litet förtydligande)

- Ska man bara att försöka få den så hög som möjligt ? => lågt PH-värde

- Vad är det optimala PH-värdet på cikulationsvattnet ?

- Vad händer om man minskar hastigeten på in-ut vattnet och samtidigt kör med lägre PH-värde på cirkulationsvattnet ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är ju en hobby !

Om man bara springer till affären och köper en massa grejer,

så har man ju ingenting att göra sedan. ;-)

Dessutom så blir ju plånboken mycket tunnare!

Var inne på att köpa en Schuran ett tag,

men sedan upptäckte jag att man hade en Eheim 1250 hemma.

Så nu funderar jag på att bygga en i alla fall.

Uffe -Har du inte fler krav??? skoja bara. Du som satsar på en bra burk,varför inte köpa en shuran istället !
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det e väl sant ! Vad Janne menar det vet jag inte men jag har inte sett några brister på denna än.Den gamla fick jag köra i 7tim för att hålla upp värdena.Nu går den nya ca 1tim 15m och värdena e på godkända nivåer.Klart godkänt.Och Då går det åt mycket mindre Co2 kan jag lova.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,bygg den du hade ritning på kommer att funka utmärkt,till sätta co2 före eller efter pumpen med ca 20minut liter,då gör 50-60 bubblor co2 knappast någon inverkan på cirkulationen.det är hur mycke vatten du kör igenom reaktorn som går att fintrimma mindre vatten mindre co2,den jag byggde kör jag med ca 50-60lh men jag kan bara köra c 30min per dygn just nu, den blev väl kraftig.Mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Krav 2

Båda reaktorerna tar ut cirkulationsvattnet i toppen av reaktorn, för då tar man tillvara på överbliven CO2.

Schuran tar ut cirkulationsvattnet nedanför CO2 bubblan så det cirkulerar bara vatten, CO2-gasen åker brevid ner till injektorn som sitter efter pumpen.

Krav 6

Samla upp kalk som fäller ut när du blandar in luft i utvattnet.

(se på den övre horisontala kammaren på AquaCare reaktorn)

AC:s granulat gör att det behövs en kammare för sediment, medans korallsanden som Schuran använder löses helt utan något sediment.
Tips: Om du matar in ut-vattnet från kalkreaktorrn direkt till skummaren,

så gör det efter skummarpumpen (om du har någon),

så blir det mindre kalkutfällningar i skummar-pumpens lager.

Då är det bra med en BK som har RD-pumpen med "anti-lime" den spolar rent det bakre lagret så den slipper kalkavlagringar där(som t. ex. Deltec har problem med).

Lite funderingar:

- Vad händer om man blandar mycket CO2 i vattnet (med exempelvis lite högre tryck)?

- Ökar man förmågan att snabbare lösa upp kalk-substratet i vattnet ?

- Vad är den optimala nivån på löst CO2-gas i vattnet ? Ska man bara att försöka få den så hög som möjligt ? => lågt PH-värde.

Man vill INTE ha CO2 i vattnet för det främjar alger(används i växtakvarie som gödning), men det är ett enkelt sätt att sänka pH:t på så kalken löses.

- Vad är det optimala PH-värdet på cikulationsvattnet ?

- Vad händer om man minskar hastigeten på in-ut vattnet och samtidigt kör med lägre PH-värde på cirkulationsvattnet ?

Du måste komma under 6,5 för att kalken skall lösas, sen kan du sänka mer om du vill lösa mera kalk. Enl. Schuran så får man ut mera kh om du sänker pH:t mera.

Vad är det som säger att scuran är bättre då?

Såg detta inlägg i ett annat del i forumet

Quote:

Originally Posted by Janne

https://www.saltvattensguiden.se/foru...ad.php?p=90040

Ja det gör det, det är många andra brister och följdfel, men jag orkade inte kommentera alla.

Jag menade kopian, inte orginalet.

Detta är ju en hobby !

Om man bara springer till affären och köper en massa grejer,

så har man ju ingenting att göra sedan. ;-)

Det finns mång typer av akvarister, en del ser tekniken som något nödvändigt ont bara för att kunna hålla liv i sina invånare, medans andra har invånarna bara för att verifiera att tekniken fungerar. Själv så köper jag bra teknik så jag slipper tänka på den och kan ängna mig åt invånarna, jag har nog med utmaningar där.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag menade kopian, inte orginalet.

Det finns mång typer av akvarister, en del ser tekniken som något nödvändigt ont bara för att kunna hålla liv i sina invånare, medans andra har invånarna bara för att verifiera att tekniken fungerar. Själv så köper jag bra teknik så jag slipper tänka på den och kan ängna mig åt invånarna, jag har nog med utmaningar där.

:smiley20:

ja för att få reda på om tekniken är bra så får man lyssna på andra och testa själv. Det var därför jag undrade innan om hur du skrev.

Scuran verkar vara smart med att de tar vattnet nedanför co2 bubblan som blir och suger åter igen det som blir över. För att slippa det där med co2 ut i vattnet skulle man ej kunna låta detta vatten rinna igenom ett annat rör med kalkmedia som då höjer Ph igen som syrestenen i AC modeller gör

Blir ej riktigt klok med detta med kalkreaktor slangar hit å dit å alla har olika modeller och tyckande.

Är det samma modellbyggande på deras lilla modell som den stora eller nr 1 eller hur skilljer sig denna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker också att det är alltför mycket hokus-pokus med kalk-reaktorer och

med alla kopplingar och slangar hit och dit.

Det är därför jag försöker förstå hur dom faktiskt fungerar (för resp nackdelar)

och inte gå på allt säljsnack.

:smiley20:

ja för att få reda på om tekniken är bra så får man lyssna på andra och testa själv. Det var därför jag undrade innan om hur du skrev.

Scuran verkar vara smart med att de tar vattnet nedanför co2 bubblan som blir och suger åter igen det som blir över. För att slippa det där med co2 ut i vattnet skulle man ej kunna låta detta vatten rinna igenom ett annat rör med kalkmedia som då höjer Ph igen som syrestenen i AC modeller gör

Blir ej riktigt klok med detta med kalkreaktor slangar hit å dit å alla har olika modeller och tyckande.

Är det samma modellbyggande på deras lilla modell som den stora eller nr 1 eller hur skilljer sig denna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten notering om Shuran reaktorn. Den skall klara av ett 3000 liters akvarium enligt tillverkaren, men min erfarenhet och även några tyskars är att den klarar av max 900-1000 liter. Om att det är ett akvarium fyllt med stenkoraller.

Min Jetstrem 1 orkar inte riktigt med mitt akvarium på 950 l.

Jag kör den dygnet runt med ca 5 l/h flöde från akvariet, Ph controlern satt till 6,1 i Ca-reaktorn samt låter utvattnet rinna genom 4 kg vanligt Ca-rektor granulat innan det går ut i karet via skummaren.

Då får jag ca 7 i Kh och 400 i Ca i mitt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

låter utvattnet rinna genom 4 kg vanligt Ca-rektor granulat innan det går ut i karet

Jag fick sämre resultat när jag droppade mitt reaktorvatten genom Ca-granulat. Jag vet inte vad som händer men kan det inte vara så att man binder det lösta Ca:at igen?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först trodde jag också som Janne, att CO2-returen i Schuran var unikt,

men sedan ändrade jag mig.

Vad jag förstår så är den enda skillnaden mellan dessa två bilder

är att i Schuran, så får man in mindre CO2-bubblor i pumpen.

Detta anser jag inte påverkar funktionalliteten för att skapa Calsium.

Ev. kan det ha en påverkan av pumpen livslängd.

post-1344-14468912394185_thumb.jpg

post-1344-14468912394398_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

AquaCare 2 kör inte heller ner några CO2-bubblor i pumpen (CO2-fickan ligger i toppen på den högra kammaren).

Ev. kan det ha en påverkan av pumpen livslängd.

Impellern gick på min AC 2 gånger .

Vet inte om det har med det att göra men, man vet att dom har problem med det på sin reaktorer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta kan bero på att du får en utfällning av kalk i pumpens lager,

när du inte har någon cirkulation.

På Red Dragon's pumpar ( bl.a. i BubbleKing's skummare) så har man minskat detta problem

genom att ha en liten slang med extra vattencirkulation mot pumpens lager.

Jo jag vet det så! Men kör du inte igång reaktorn varje dag så börjar den låta fan kan jag lova..

post-1344-1446891239513_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så att du vet vilken som är den bästa principen för en reaktor..... ;-)

Har jag sagt nåt om hur en reaktor funkar kanske? Jag sa bara att impellern gick på min AC. Jag visste innan jag skickade svaret att du skulle fråge sätta det..Men skit samma. Jag vet att min funkar och att din inte gör det!!!!!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta kan bero på att du får en utfällning av kalk i pumpens lager,

när du inte har någon cirkulation.

På Red Dragon's pumpar ( bl.a. i BubbleKing's skummare) så har man minskat detta problem

genom att ha en liten slang med extra vattencirkulation mot pumpens lager.

Sådana ledningar brukar finnas i industripumpar för att jämna ut trycket mellan hög- och lågtryckssida i pumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Principen är den samma för alla kalkreaktorer, man sänker pH:t. Men sen fungerar de på lite olika sätt. Jag har haft en AC T2 och äger idag en Schuran JS1. Den stora skillnaden mellan dem är att AC har granulat som löser sig lättare därför är reaktorkammaren mindre. Schuran har en större reaktorkammaren och använder korallsand 1-3 cm storlek för att få bra cirkulation. AC blandar Co2 och vatten i en egen kammare där det finns lite biobollar som gör att det blir lite turbulent(skvätter och plaskar), medans Schuran Blandar i reaktorn med hjälp av en injektor efter pumpen och en spridare inne i reaktorn så när reaktorn är igång så ser det ut som man öppnar en kosyreflaska, det är massa bubblor som stiger i hela flaskan. Nackdelen med AC är att den avger sediment som gör att det blir stopp i reaktorn för att den har för tunna slangar, samt att vattnet kan bli lite grumligt. Sen kan det även bli problem med axeln till pumpen som man får byta. Schuran avger ingen sediment och behöver därför mindre underhåll, det enda problemet är att det är svårt att få tag i grov korallsand. Det har och gör med importrestriktioner, för det blir så stora bitar så de klassas som koraller(jag tror det var så). Efter 4 månader med Schuran så håller jag på den, för det mindre underhållet.

Min Jetstrem 1 orkar inte riktigt med mitt akvarium på 950 l.

Jag förstår inte något måste vara fel, en av de akvarister som jag har mest respekt för är G.Alexander som är aktiv på ZeoVit-forumet han har ett 1400L med en JS1:a och det är fullpackat med koraller. Har du provat att sänka pH:t(t.ex.5,5)?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...