Gå till innehåll

Alternativ på pH-monitor


BatmanGefle

Rekommenderade inlägg

En sak jag vill ha (bra) koll på i mitt nya kar är pH-värdet då det styr så många andra processer, men jag känner inte att jag har behov med t ex en Apex då jag kan styra ljus, pumpar på annat sätt.

Vad finns det för alternativ? Helst med loggningsfunktion så jag kan se värdet historiskt (är borta mycket).

De jag hittar har rätt grov felmarginal och ingen loggning, eller är det så att en akvariedator är det som gäller?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder en Seneye och är ganska nöjd med den. Är lite pyssel med att byta "slide" var 30:e dag men då ska man inte behöva hålla på med kalibrering. Det som dock är viktigt är att sliden blötläggs minst 48h för saltvatten innan den används för att inte få konstiga värden.

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, BatmanGefle sa:

Ska lägga Seneye på minnet. De hade dock inte stöd för Mac, bara Windows, verkade det som...

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Stämmer bra, har en seney och den är inte Mac kompatibel:( 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror ändå att en akvariedator blir både det bästa och billigaste alternativet om du vill ha loggning. Dessutom så har i alla fall GHL ProfiLux en möjlighet att nås via Internet.

Det brukar finnas beg att köpa.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Lasse sa:

Jag tror ändå att en akvariedator blir både det bästa och billigaste alternativet om du vill ha loggning. Dessutom så har i alla fall GHL ProfiLux en möjlighet att nås via Internet.

Det brukar finnas beg att köpa.

 

MVH Lasse

Ju mer jag letar desto mer tror jag att du har rätt... Just loggningen ställer till det!

Om vi bortser från det (loggningen), vad är pålitligt? Ex. Milwaukee har ju pH-controller (sms122/ms122 m.fl.) för kalkreaktorstyrning som inte kostar så fasligt många pengar.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska lägga Seneye på minnet. De hade dock inte stöd för Mac, bara Windows, verkade det som...

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag var inte så pigg på att ha en dator stående vid akvariet så jag slog till och köpte deras SWS (Seneye web server). Kan nu sitta på jobbet och ha koll på pH, temp, etc. via mobilen eller webben på datorn.

På sikt kommer jag nog skaffa ett kontrollsystem, tar det lite lugnt i början då jag "bara" varit igång i 6mån.

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 minuter sedan, Kapten Saltbalja sa:

Jag var inte så pigg på att ha en dator stående vid akvariet så jag slog till och köpte deras SWS (Seneye web server). Kan nu sitta på jobbet och ha koll på pH, temp, etc. via mobilen eller webben på datorn.

På sikt kommer jag nog skaffa ett kontrollsystem, tar det lite lugnt i början då jag "bara" varit igång i 6mån.

/Jonas

Men då är kostnaden uppe på runt 3800:- om jag huvudräknade rätt.... Nån tusing till så har man en beg. Apex! 

Luskade lite mer om dator på förmiddagen efter vad Lasse sa, och såg Apex´s WXM-modul till Ecotech så nu funderar jag på om man ska avvakta och se om behovet blir tillräckligt stor för att gå rakt på en sån...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...