Gå till innehåll

iks dator


DSB

Rekommenderade inlägg

Ni som har en iks dator, För att skapa vågor vilken inställning använder ni.

1. om ni har flera pumpar använder ni current eller Hi/LO tide.

2. Vilka värden använder ni.

Har laborerat fram och tillbaka och fått ett hyfsat resultat. Men skulle vara roligt att se vad ni har prövat er fram till.

3. Om man väljer inställningen HI/LO tide kan man ställa in random, jag antar att det fungerar som ett annimeringsprogram;) . Om man programerar två olika händelser så skriver man två olika värden på random för att händelse förloppet i simuleringen skall bli olika. Med lika värden blir simuleringen exat lika dan.

Har jag rätt ?

4. Om jag ställer in NocturnelFall och vill stänga av vågrörelserna helt på natten skriver jag (antar jag) ett lika högt värde som finns i onFall off.

5. Har två lysrör iks med T5 rör, som jag trodde var dimbara så verkar det dock inte vara. Jag trodde att alla T5 rör var dimbara, Har jag fel ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5. Nej för att dimmra t5 så måste det vara en dimmbar enhet och en Simmod modul

IKS - Simmod - T5 rampen+eldosan

simmond modulen kopplar man in på IKS enheten och sedan vidare med en kabel till T5 armaturens styrenhet oftast 1-10Volt

simmod.jpg

http://www.iks-aqua.com/html/engl/aquastar_simmod.php

Var precis på G att vinna ett bud på ebay med en komplett IKS. men med 10sekunder kvar så klantade jag till det å en annan han före:arg:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni som har en iks dator, För att skapa vågor vilken inställning använder ni.

1. om ni har flera pumpar använder ni current eller Hi/LO tide.

2. Vilka värden använder ni.

Har laborerat fram och tillbaka och fått ett hyfsat resultat. Men skulle vara roligt att se vad ni har prövat er fram till.

3. Om man väljer inställningen HI/LO tide kan man ställa in random, jag antar att det fungerar som ett annimeringsprogram;) . Om man programerar två olika händelser så skriver man två olika värden på random för att händelse förloppet i simuleringen skall bli olika. Med lika värden blir simuleringen exat lika dan.

Har jag rätt ?

4. Om jag ställer in NocturnelFall och vill stänga av vågrörelserna helt på natten skriver jag (antar jag) ett lika högt värde som finns i onFall off.

5. Har två lysrör iks med T5 rör, som jag trodde var dimbara så verkar det dock inte vara. Jag trodde att alla T5 rör var dimbara, Har jag fel ?

Hej Nockner

Jag kör två AC TKP 2000 pumpar för att göra "vågor" med min IKS. Båda sitter i bakkant på akvariet den ena riktad längs med akvariet och den andra nästan tvärs.

Jag har definerat två processer, en för varje pump. Jag har ställt in följande värden:

1/2

Hi-Lo Tide/Hi-Lo Tide

Tide: 2 min/Tide: 5 min

Random: 2 min/Random: 2 min

Waves: Yes/Waves:Yes

Wave dur: 3 s/ Wave dur: 5 s

Nocturnal: Yes/Nocturnal Yes

Fall Off: 50 %/Fall off: 30 %

On 80 %/On: 60 %

Off: 50 %/Off: 40 %

Det betyder att den ena pumpen går mellan 0-4 min och den andra mellan 3 och 7 min. Samt att de på natten går med 30 % resp 0% och 30 % resp 10 %. Jag vill gärna låta TKP-pumparna gå lite hela tiden för jag har erfarit att de mår bäst av det. Lagren tenderar att ge upp snabbare när de står still.

Yes, utan Random blir det ju samma tidsintervall hela tiden. Ovanstående värden har funkat bra för mig och ger en bra vågrörelse som verkar gynna koralltillväxten. I och med att de är riktade olika och går i olika intervall blir strömmen varierad men den kommer inte från alla riktningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...