Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat
1 minut sedan, Alessandro sa:

Kan bli obalans mellan nitrit och nitrat när man släpper i för många fiskar under en kort period om karet inte är väl inkörd. 

17 december jag har släppt i två Fire Goby, jag tror inte att dem är orsaken till problemet ;p

Postat
21 minuter sedan, Martin B sa:

17 december jag har släppt i två Fire Goby, jag tror inte att dem är orsaken till problemet ;p

Gör några vattenbyten, det brukar fixa en del :)

• 2 veckor senare...
Postat (ändrat)

Hej saltisar!

Tyvärr jag fortfarande kämpar med högt NO3 och FM Ultra Marine Bakto Therapie funkar inte alls :klia:. Som bonus fick jag åxå bruna alger på sanden :suspicion:

Kanske jag kan få tips från mer erfara som @Lasse eller @stigigemla? Dagens värderna finns i min signatur.

Tack på förhand.

Martin

DSC03992.JPG

DSC03993.JPG

Ändrat av Martin B
Postat
17 minuter sedan, Hagall sa:

Hehe nie ma za co. Jak co nie buduj moge ci mojego pozyczyc mi stoi nieuzywany, mam siarke i dodatkowe gruz koralowy. Daj tylko znac

Super, z chęcią skorzystam. Gdzie mieszkasz w Sztokholmie?

Postat

På sanden är det cyan eller dinos. Stör det så mycket som möjligt - sug upp. Hur färsk är Nitrattesten? Kan du testa med en annan nitrattest.  Gör en spädning (1 - 10 -> 1 ml provvatten 9 ml RO vatten) och se vad du får. Tvivlar lite på mätningen.

MVH Lasse

Postat (ändrat)
45 minuter sedan, Lasse sa:

På sanden är det cyan eller dinos. Stör det så mycket som möjligt - sug upp. Hur färsk är Nitrattesten? Kan du testa med en annan nitrattest.  Gör en spädning (1 - 10 -> 1 ml provvatten 9 ml RO vatten) och se vad du får. Tvivlar lite på mätningen.

MVH Lasse

Jag har testat med både Salifert och JBL, imorgon jag ska prova späda med RO vatten för säkerhetsskuld. Sk..it som finns på sanden är inte "slemmig" som cyano brukar va och finns inte små bubblor som vid dino, men jag tar liten prov med väteperoxid imorgon.

Tack @Lasse.

Hälsar

Martin

Ändrat av Martin B
Postat
On 2016-06-17 at 17:49, Martin B sa:

dadadc3dff72ce885c40fffb57e1ba21.jpg5f1d6e80aecce34563d3fb943f759ec0.jpg

Osmos monterat och klart plus lite andra pryl som jag har köpt idag emoji4.png

Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Hej Martin! vill gärna höra din åsikt om Testlab Marin? har köppt ett o hört både gott o ont. Mvh

Postat
6 minuter sedan, Roger Salenius sa:

Hej Martin! vill gärna höra din åsikt om Testlab Marin? har köppt ett o hört både gott o ont. Mvh

Hej @Roger Salenius

Är det tillräckligt att efter två månader användning av JBL jag har köpt Salifert ??? Om du har möjlighet att lämna tillbaka till butiken, gör det :tennis:

Mvh

Martin

• Gilla 1
Postat
6 minuter sedan, Martin B sa:

Hej @Roger Salenius

Är det tillräckligt att efter två månader användning av JBL jag har köpt Salifert ??? Om du har möjlighet att lämna tillbaka till butiken, gör det :tennis:

Mvh

Martin

Ha ha ha! jag köpte mitt av en privatperson, 300:- ska beställa ett annat imon. höll på o dö när jag öppnade det... vilken jävla kemilåda :) Hur fick du så tydliga mätningar i början? sitter o läser din tråd...Mvh

Postat
Just now, Roger Salenius sa:

Ha ha ha! jag köpte mitt av en privatperson, 300:- ska beställa ett annat imon. höll på o dö när jag öppnade det... vilken jävla kemilåda :) Hur fick du så tydliga mätningar i början? sitter o läser din tråd...Mvh

Jag jobbar dagligen med kemi i vatten, fast på annan "område" ;) .Nu i min signatur finns värdena från Salifert och Hanna tester

• Gilla 1
Postat
9 minuter sedan, Martin B sa:

Jag jobbar dagligen med kemi i vatten, fast på annan "område" ;) .Nu i min signatur finns värdena från Salifert och Hanna tester

ok då förstår jag ;) Några tips till en nybörjare? ;) 

Postat
18 minuter sedan, Roger Salenius sa:

ok då förstår jag ;) Några tips till en nybörjare? ;) 

Skynda långsamt, och läsa forum, jag är också fortfarande en nybörjare :klia:

Postat

8e9c7e05be90bf8614a4e8ad5aa6dc0a.jpg
4f386750049b9120e285ef36496cc4ee.jpg
Tja saltisar!
Vad jag ska köra i den? Biobollar eller ska jag använda den som multibädsfilter??? Diameter 140 mm och höjd 480 mm.
Min största problem är högt nitrat, kanske jag få hjälp från forumets änglar som@Lasse eller@Stigigemla.
Tack på förhand för alla tips.
Martin

Postat
Du kanske skall göra ett denitrifikationsfilter av det

MVH Lasse

Exakt, men ska jag fylla den med svavel och krossade koraler eller finns någonting bättre till denitrifikationsfilter???

Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...