Martin B Postat 3 januari 2017 Författare Postat 3 januari 2017 1 minut sedan, Alessandro sa: Kan bli obalans mellan nitrit och nitrat när man släpper i för många fiskar under en kort period om karet inte är väl inkörd. 17 december jag har släppt i två Fire Goby, jag tror inte att dem är orsaken till problemet ;p Citera
Alessandro Postat 3 januari 2017 Postat 3 januari 2017 21 minuter sedan, Martin B sa: 17 december jag har släppt i två Fire Goby, jag tror inte att dem är orsaken till problemet ;p Gör några vattenbyten, det brukar fixa en del Citera
Martin B Postat 3 januari 2017 Författare Postat 3 januari 2017 Just now, Alessandro sa: Gör några vattenbyten, det brukar fixa en del Ca. 55l/vecka Citera
Martin B Postat 18 januari 2017 Författare Postat 18 januari 2017 (ändrat) Hej saltisar! Tyvärr jag fortfarande kämpar med högt NO3 och FM Ultra Marine Bakto Therapie funkar inte alls . Som bonus fick jag åxå bruna alger på sanden Kanske jag kan få tips från mer erfara som @Lasse eller @stigigemla? Dagens värderna finns i min signatur. Tack på förhand. Martin Ändrat 18 januari 2017 av Martin B Citera
Hagall Postat 18 januari 2017 Postat 18 januari 2017 (ändrat) Hej har kämpat med högt NO3 med, enda som funkade hos mig va en Nitratfilter. From 50 till 5 i 2 månad, nu er den urkopplad och NO3 håller sig på 5. DIV Nitratfilter som jag gjorde själv. https://reefs.com/2016/01/25/sulfur-nitrate-reators/ Ändrat 18 januari 2017 av Hagall 1 Citera
Martin B Postat 18 januari 2017 Författare Postat 18 januari 2017 1 timme sedan, Hagall sa: Hej har kämpat med högt NO3 med, enda som funkade hos mig va en Nitratfilter. From 50 till 5 i 2 månad, nu er den urkopplad och NO3 håller sig på 5. DIV Nitratfilter som jag gjorde själv. https://reefs.com/2016/01/25/sulfur-nitrate-reators/ Dzięki Marcin spróbuję zbudować taki reaktor. Pozdrawiam Marcin 1 Citera
Hagall Postat 18 januari 2017 Postat 18 januari 2017 Hehe nie ma za co. Jak co nie buduj moge ci mojego pozyczyc mi stoi nieuzywany, mam siarke i dodatkowe gruz koralowy. Daj tylko znac Citera
Martin B Postat 18 januari 2017 Författare Postat 18 januari 2017 17 minuter sedan, Hagall sa: Hehe nie ma za co. Jak co nie buduj moge ci mojego pozyczyc mi stoi nieuzywany, mam siarke i dodatkowe gruz koralowy. Daj tylko znac Super, z chęcią skorzystam. Gdzie mieszkasz w Sztokholmie? Citera
Lasse Postat 18 januari 2017 Postat 18 januari 2017 Faen - har det blivit polsk riksdag här? MVH Lasse 1 Citera
Lasse Postat 18 januari 2017 Postat 18 januari 2017 På sanden är det cyan eller dinos. Stör det så mycket som möjligt - sug upp. Hur färsk är Nitrattesten? Kan du testa med en annan nitrattest. Gör en spädning (1 - 10 -> 1 ml provvatten 9 ml RO vatten) och se vad du får. Tvivlar lite på mätningen. MVH Lasse Citera
Martin B Postat 18 januari 2017 Författare Postat 18 januari 2017 1 minut sedan, Lasse sa: Faen - har det blivit polsk riksdag här? MVH Lasse Jo @Lasse, ibland man kan använda hemspråk även på så eliter forum som SG Citera
Martin B Postat 18 januari 2017 Författare Postat 18 januari 2017 (ändrat) 45 minuter sedan, Lasse sa: På sanden är det cyan eller dinos. Stör det så mycket som möjligt - sug upp. Hur färsk är Nitrattesten? Kan du testa med en annan nitrattest. Gör en spädning (1 - 10 -> 1 ml provvatten 9 ml RO vatten) och se vad du får. Tvivlar lite på mätningen. MVH Lasse Jag har testat med både Salifert och JBL, imorgon jag ska prova späda med RO vatten för säkerhetsskuld. Sk..it som finns på sanden är inte "slemmig" som cyano brukar va och finns inte små bubblor som vid dino, men jag tar liten prov med väteperoxid imorgon. Tack @Lasse. Hälsar Martin Ändrat 18 januari 2017 av Martin B Citera
Martin B Postat 19 januari 2017 Författare Postat 19 januari 2017 Nitrat reaktor monterad och kalibrerad, vi få ser om en vecka skulle det blir bättre. Tack för lånet @Hagall Citera
Hagall Postat 19 januari 2017 Postat 19 januari 2017 Lycka till!! Glöm inte at kontrollera KH också de kommer go ner. 1 Citera
Martin B Postat 26 januari 2017 Författare Postat 26 januari 2017 Ny firre och min första BTA Tack @Marcin Piatek och tack @Hagall Citera
Roger Salenius Postat 1 februari 2017 Postat 1 februari 2017 On 2016-06-17 at 17:49, Martin B sa: Osmos monterat och klart plus lite andra pryl som jag har köpt idag Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk Hej Martin! vill gärna höra din åsikt om Testlab Marin? har köppt ett o hört både gott o ont. Mvh Citera
Martin B Postat 1 februari 2017 Författare Postat 1 februari 2017 6 minuter sedan, Roger Salenius sa: Hej Martin! vill gärna höra din åsikt om Testlab Marin? har köppt ett o hört både gott o ont. Mvh Hej @Roger Salenius Är det tillräckligt att efter två månader användning av JBL jag har köpt Salifert ??? Om du har möjlighet att lämna tillbaka till butiken, gör det Mvh Martin 1 Citera
Roger Salenius Postat 1 februari 2017 Postat 1 februari 2017 6 minuter sedan, Martin B sa: Hej @Roger Salenius Är det tillräckligt att efter två månader användning av JBL jag har köpt Salifert ??? Om du har möjlighet att lämna tillbaka till butiken, gör det Mvh Martin Ha ha ha! jag köpte mitt av en privatperson, 300:- ska beställa ett annat imon. höll på o dö när jag öppnade det... vilken jävla kemilåda Hur fick du så tydliga mätningar i början? sitter o läser din tråd...Mvh Citera
Martin B Postat 1 februari 2017 Författare Postat 1 februari 2017 Just now, Roger Salenius sa: Ha ha ha! jag köpte mitt av en privatperson, 300:- ska beställa ett annat imon. höll på o dö när jag öppnade det... vilken jävla kemilåda Hur fick du så tydliga mätningar i början? sitter o läser din tråd...Mvh Jag jobbar dagligen med kemi i vatten, fast på annan "område" .Nu i min signatur finns värdena från Salifert och Hanna tester 1 Citera
Roger Salenius Postat 1 februari 2017 Postat 1 februari 2017 9 minuter sedan, Martin B sa: Jag jobbar dagligen med kemi i vatten, fast på annan "område" .Nu i min signatur finns värdena från Salifert och Hanna tester ok då förstår jag Några tips till en nybörjare? Citera
Martin B Postat 1 februari 2017 Författare Postat 1 februari 2017 18 minuter sedan, Roger Salenius sa: ok då förstår jag Några tips till en nybörjare? Skynda långsamt, och läsa forum, jag är också fortfarande en nybörjare Citera
Roger Salenius Postat 1 februari 2017 Postat 1 februari 2017 1 minut sedan, Martin B sa: Skynda långsamt, och läsa forum, jag är också fortfarande en nybörjare will do... Mvh 1 Citera
Martin B Postat 2 februari 2017 Författare Postat 2 februari 2017 Tja saltisar!Vad jag ska köra i den? Biobollar eller ska jag använda den som multibädsfilter??? Diameter 140 mm och höjd 480 mm. Min största problem är högt nitrat, kanske jag få hjälp från forumets änglar som@Lasse eller@Stigigemla. Tack på förhand för alla tips. Martin Citera
Lasse Postat 2 februari 2017 Postat 2 februari 2017 Du kanske skall göra ett denitrifikationsfilter av det MVH Lasse Citera
Martin B Postat 2 februari 2017 Författare Postat 2 februari 2017 Du kanske skall göra ett denitrifikationsfilter av det MVH LasseExakt, men ska jag fylla den med svavel och krossade koraler eller finns någonting bättre till denitrifikationsfilter???Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.