Gå till innehåll

Intryck efter DinoXal


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Intryck efter Dinoxal:.Extremt effektivt, dinoflagelaterna försvann på 1-2 dagar. Men man ser ngr negativa effekter, vilket vore konstigt om man inte gjorde! Precis som för andra algmedel så påverkas givetvis inte bara exakt dinoflagelaterna (om inte detta är tex metronidazol vilket det anses ej vara då det ej skall påverka bakteriefloran), utan), utan de flesta encelliga algerna. Så det jag noterat är:Ingen algåterväxt på rutorna på en vecka, o generellt mindre eller inga mikroalger alls på andra inredningsdetaljer, pumpar osv. Till följd av detta har nitrat stigit, dels för att alger dör som då frisätter nitrat, men också pgr av minskad förmåga till återbildning av alger o därmed sämre förmåga för karet att ta upp nitrat av systemet förstås. Av samma skäl sker en liten pH sänkning då fotosyntesen minskar. Makroalger klarar sig men växer sämre. En del koraller ser lite blekare ut de som varit lite försvagade innan ser mest trötta ut, och ett litet vävnadsbortfall på en millepora. En lps dog, en favites, men den var kass från början men detta blev stötestenen som fällde den. Nu 10 dar snare o lite aktivt kol börjar färgerna mörkna lite igen, dvs korallernas zooxantheller börjar hämta sig. Man får ju inte glömma att zooxathellerna är en dinoflagelat men klarar sig hyffsat då den är skyddad...men ngt måste ju tas upp av korallen o hämma zooxanthellen lite.Jag har totalt sett vunnit på denna kur, men skulle bli bekymrad om jag tvingades inom kort köra en kur till...det tror jag inte är bra för karet. Förhoppningsvis slipper jag det. Får jag ett återfall längre fram o allt ser bra ut, tvekar jag inte att upprepa behandlingen. Men helt obemärkt har det inte gått förbi.
Ändrat av jonasroman
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...