Gå till innehåll

huv vilande på karet


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Det börjar bli dax för mig att bygga huv till mitt kar.

Jag vill helst inte fästa huven i väggen, utan tänkte vila den direkt på karet, jag har andra reglar som lampor och dylikt hänger i så det tillkommer inte någon vikt (mer än kanske något lysrör som jag hänger i huven), så det borde väl inte vara några problem?

Jag tänkte försöka göra det enkelt för mig och ta några bitar av antingen mdf eller plywood och fästa ihop till en skärm som jag ställer på karet. Kruxet är att den behöver vara ganska hög, 50-60cm, för att dölja lampor och sånt, höjden gör ju att jag behöver luckor för att komma åt överallt eftersom jag nog inte kommer kunna lyfta ner huven/skärmen själv (den blir även 2m lång....), hur löser jag det smidigast? Om jag bara sågar ut hål för luckorna tappar jag kanske för mycket i stabilitet, eller?

Till insidan har jag tvåkomp lack från epotex för fuktskydd

Alla tips är välkomna!

Tack på förhand

Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde en huv av masonit/plywood uppreglad med läkt. För att kunna öppna huven satte jag två gångjärn i huvens lucka så att jag enkelt viker upp huven, se bilder. Jag valde, till skillnad från de flesta, att göra huven "avfasad", dvs inte som en vertikal vägg ovanför akvariet. På det sättet blir inte akvariemöbeln så dominerande i rummet. Men det är ju mer en fråga om estetik snarare än funktion.

Insidan av huven har jag målat med vanlig vattenspädbar klarlack. Huven vilar inte på akvariet, utan sitter fast i väggen. Akvariet är 155 cm långt.

post-1358-14468912398508_thumb.jpg

post-1358-14468912398637_thumb.jpg

post-1358-14468912398842_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...