Gå till innehåll

Lågt redox på nyblandat vatten, orsak mm


jonasroman

Rekommenderade inlägg

De som mäter redox ser ofta att redox sjunker tillfälligt efter ett vattenbyte, för att sedan efter ngr timmar vara som innan igen samt påföljande dag till o med högre. Jag tror inte orsaken är att man avlägsnar organiskt material, för det finns det mkt lite av i den fria vattenkolumnen om man byter vatten på ostört akvarium.  Fenomenet uppstår av olika skäl och är EJ ett tecken på att det nyblandade saltvattnet är dåligt heller.

 

Jag har tänkt kring detta och har en förklaringsmodell, där punkt 2 är det "nya", o punkt 1 är en mindre orsak samt mer självklar: 

1)För det första så kommer det inte sällan vara så att man får en liten ph-höjning av vattenbytet pgr av att man byter ut koldioxidrikt akvarievatten mot nyblandat som (oftast) innehåller mindre koldioxid, dvs även om KH-värdena är samma på det nyblandade och akvarievattnet så är pH oftast  0.1-0.2 högre på det nyblandade saltvattnet pgr av dess lägre CO2 halt(gäller kanske ej mkt lågbelastade system). Det kan förresten nämnas direkt att helt nyblandat saltvatten har ännu lite högre pH än om det får stå ngr timmar under cirkulation, eftersom nytappat vatten från kranen har lägre halt av CO2 än vad vattnet sen har när jämnvikt med luft fått ställa in sig. Och denna tillfälliga pH höjning som vattenbytet därmed innebär är en liten delförklaring till att redox sjunker lite i karet direkt efter vattenbytet.

2)MEN, om man mäter redox på enbart det nya vattnet, kommer man ofta även där märka ett betydligt lägre redox (varierar mellan olika salter dock), och om man gör det så tro INTE att det är något dåligt. Skälet till det är helt enkelt hur höga halter av reducerande joner man valt att addera i saltet såsom tex  jodid, I-, Manganese, Mn2+, Fe2+, med flera.  Särskilt jodid, I-, som ju alltså är ett reduktionsmedel, finns ju i rätt stor halt i en del salter.  

 

Rent praktiskt har det ingen betydelse, i akvariet kommer den redoxsänkande effekten som ett vattenbyte av dessa skäl innebär, gå över på någon timma och till o med efter kanske ngr timmar eller nästa dag leda till en redoxhöjning. Det är detta som intressant. Troligen beror det på (min teori) att tex jodid, kan oxideras över till jodat av vattnets syre, och tvåvårt järn kan oxideras till trevärt osv...och då har dessa ämnen som först var reduktorer, omvandlats till oxidatorer. Oxidationsmedlet här är alltså troligen syre, och det kommer ju hela tiden nytt från luften, så nettoeffekten blir att  de nytillförda reduktorerna(jodid, fe2+. Mn2+) övergår ganska snabbt i formen oxidatorer, dvs jodat,Mn3+, Fe3+, varvid nettoeffekten efter ett tag efter vattenbytet  är att redoxen är högre än innan vattenbytet. Alltså först en sänkning, o sen en höjning!

 

Med det nya saltet från Brightwell som jag hittills tycker verkar vara ett mkt bra salt, har man en redoxpotential på så lågt som 200mv...och sänkningen i karet efter ett vattenbyte på 10% är i mitt fall från 350mv till 250mv... Förklaringen i just fallet med Brightwell tror jag är att dom har ganska mkt just jodid I-, nämligen 70-100 ppm. Ännu ett exempel på förresten att man kan aldrig översätta redox med att högt redox är lika med bra vatten osv. Man måste förstå redox på ett djupare plan för att kunna tolka sådana här fenomen rätt. Och i just fallet med Brightwell är det faktiskt så att jag dagen därpå har ett högre redox än innan vattenbytet(och jag kan lova er, det beror inte på export av organiska ämnen när jag tappar av kristallklart vatten från karet), därav mina tankar enligt ovan.

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant o detta bekräftar mina teorier ovan:

Jag ser hur redox stiger tydligt sedan ett par veckor med en klart ständigt uppåtstigande kurva med endast små "vågor" som beror på de dagliga/nattliga pH-förändringarna. Dvs även en del av dessa pH-orsakade fluktuationer tycks mattas av(men dom finns) av en ökad oxidationskraft i vattnet. 

 

Jag tror det beror på det nya saltet från Brightwell som jag testar nu då jag byter cirka 10% i veckan. Reduktorerna i detta vatten såsom jodid, Mn2+(Som jag vet att det finns ganska mkt av i saltet)  osv tror jag snabbt oxideras till dess oxidativa form som sagt(jodat, Mn3+ osv) , av syre (samt mha av vätejoner tror jag), varvid slutprodukten blir som jag gissade i inlägget ovan, en total ökning av ORP. Såg ej detta fenomen när jag bytte med Red Sea salt. Kurvan visar inte hela perioden men min redox har stigit med nästan 100mv på kort tid!, o kurvan går stadigt uppåt. 

Dippen ni ser i mitten  är 30 min efter vattenbytet vilket stöder min teori i inledningsinlägget. Spännande. 

image.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...