Gå till innehåll

testresultat från ett litet experiment


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Som en del kanske läst så har jag en teori om att nyblandat salt (vissa märken) har först en låg redox precis när man blandat det pgr av innehåll av jodid(I-), Mn2+, osv, kanske rent av Fe2+, osv. Men att det sen i karet (eller efter viss tids blandning) reagerar med syre o övergår i sin oxidativa for , Fe3+, Mn3+, jodat, o därmed höjer redoxen på vattnet. Jag började fundera oå detta då jag alltid efter ett vattenbyte ser först en redoxminskning som jag tycker är MER än vad som den mkt diskreta pH-höjning skulle förklara...och att jag dagen därpå alltid ser en total redoxhöjning jämfört med innan vattenbytet. Så min tes är att nytt salt har en del reduktorer, som efter viss tid, oxideras av syre efter blandning, och då syre pgr av jämnvikt ej minskar utan bara dras ner nytt, så sker efter en stund en nettoökning av redox.

 

Jag har nu gjort ett mkt intressant exp som stöder min tes o gav ett väldigt intressant resultat:

Jag blandade igår nytt vatten med Brightwellsaltet...detta vet jag innehåller mkt jodid (samt Mn2+)tex. Jag mätte redox på det helt nyblandade vattnet och fick: 0 mv!!!!!

Oerhört intressant. SEN, låter jag det stå 24 timmar som dom rekommenderar från Brightwell...mäter redox igen, nu har jag: 385mv!!!

Nu föstår jag varför detta salt bör blandas så länge innan man använder det. Vid ett tillfälle testade jag att använda nyblandat direkt, ..dagen därpå var vattnet grumligt...min teori där är då utifrån denna vetskap nu .att redoxsänkningen i karet gav en bakterietillväxt som gav grumligheten.

 

Under en period har jag nu bytt vatten med detta salt, och sett en stadig uppgång av redox...från kanske 290mv, till idag 390mv....

 

Kan nämna också, att karet ser strålande ut, så jag tror detta är ett mkt bra salt. Fullständigt fritt från organiska ämnen o föroreningar, jag har ett tritontest på helt nyblandat vatten som bekräftar det o vattnet är inte det minsta gult som det ofta blir med andra salter.  Flera av mina koraller har satt extra fart, FAST det kan även bero på att nitrat är nu som det skall, runt 2.5 ppm o ej 25. 

 

Skall nämnas också att mina dino försvunnit relativt plötsligt efter de senaste två vattenbytena...jag har en teori om dino, som jag postar separat....börjar snickra ihop en tes om vad dino beror på o hur man kan undvika det....

 

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

32 minuter sedan, MattiasN sa:

Intressant test! Har du samma teori kring några andra salter?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

nej, bara kunnat studera just detta salt...märkte inte samma effekt med red sea. Här är det särskilt tydligt och intressant hur redox stiger som en skidbacke rakt upp sedan jag började byta vatten med det saltet...men det riktigt spännande är att saltet som helt nyblandat har mer eller mindre negativa värden!...o dan därpå +380mv. Det förklarar varför det skall blandas, men brightwell själva har inte förklarat för mig varför men nu tror jag mig räknat ut det själv;-). 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...