Gå till innehåll

Den eviga gåtan, DINO, är jag nåt på spåren??


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Jag har funderat o ibland behöver man gå tillbaka till basic, rörande DINO. 

Vad vet vi?, JO:

1)  dinoflagelaten är en alg

2) Dinoflagelater innehåller således klorofyll a o c, samt peridinin o en del andra karetenoider (därför är den brun)

3) Eftersom den är en alg, behöver den ljus, fosfat, nitrat samt Co2 eller HCO3. Annars dör den

4) antidinomedel är rena antialgmedel som stryper fotosyntesen eller kalvincyklen på ett eller annat sätt.

 

Cyano kan ju till o med trivas bättre i frånvaro av klassiska näringsämnen såsom nitrat o fosfat, där jag för övrigt tycker Lasse har kastat fram en del mkt bra teorier kring det, men detta tror jag inte är sant rörande dino  då den ju är en alg trots allt. (att den kan simma med sina flagelater har ingen betydelse då det gör den bara mer potent att hitta ljus osv). Jag har haft olika uppfattningar genom åren som ett resultat av att vi kämpar med denna fråga men undrar om i alla fall jag inte krånglat till det lite. Det är trots allt en alg, samma som zooxanthellen o därmed vet vi att den behöver rätt o slätt nitrat o fosfat o oorganiskt kol för att trivas. (samt minimala mängder spårelement som alla alger, tex järn o kanske jod)

 

Ja, skall jag nu försöka summera mina dinoattacker så stämmer faktiskt detta bra, att jag helt klart haft mer problem med dino under perioder med högt nitrat, och faktiskt också mer dino under perioder med högt KH. Karbonater, HCO3, vet vi kan utnyttjas av många marina alger istället(eller både och) för CO2, och zooxanthellen kan det, således kan säkert många andra dinoflagelater det också. Jag minns ett tillfälle när KH steg över en natt pgr av oförsiktighet...dino kom som ett brev på posten....och jag hade inte ett spår av dino så länge jag låg under 1 ppm i nitrat (dvs den första året i karet). Min vår har varit jobbig rörande dino o nitrat har ju legat som högst.

En annan period i mitt förra kar hade jag hemskt mkt dino, och då körde jag Balling, och jag vet att jag anammade red seas propaganda med att ligga högt i KH...massor av oorganiskt kol till dinon...Och efter vattenbyten med tillhörande KH stegring har jag också fått dino när jag försöker tänka tillbaka.

 

NU, sedan 1 vecka, har nitrat ganska fort gått ner ett sista steg, från 5 ppm till 1 ppm, OCH jag har dessutom sedan 3 veckor legat medvetet på endast 7.7 i KH (pgr av nytt salt). Och bara den sista veckan nu har dino bara försvunnit...jag vet ju exakt vad jag gjort, två saker (sänkt nitrat o KH), och ser en tidsmässigt samband, SAMT att när jag funderar i enklare banor, så är faktiskt dino en alg som begränsas av N, P och oorganiskt kol (o ljus såklart men det måste vi ju ha). 

 

Nu uppmanar jag er  att försöka redovisa era erfarenhet där jag framför allt undrar: Vad hade ni/har ni i nitrat och KH , ni som har klarlagda dinoproblem?

 

Jag kanske får ett bakslag o vaknar imorgon med dino...men jag har en känsla, (o den har vi ju akvarister utvecklat efter våra år i hobbyn), att det inte kommer göra det. Det syns på sanden.

 

Vore mkt spännande om vi kan se om fler ser sambandet?....det finns ju en trend att ligga väldigt högt i KH, i alla fall högre än NSW....kanske det vi gör fel???...o sen tror jag som jag alltid trott, att ett kar ser alltid bättre ut med näringsvärden som är bara snäppet över NSW än ett som är övergött. Mitt kar nu(nitrat 1ppm), jämfört med för 3 månader sen(nitrat 25pm) , ser 200% bättre ut.Inga nya koraller dör längre o bättre tillväxt, piggare fiskar, ingen prick på "doris", bättre färger,renare sten, o som sagt...ingen dino...

 

Ha en fin kväll

 

/Jonas

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har mellan 0-0.2 ppm i nitrat samt ungefär 0.05 ppm i fosfat. Nu vet jag inte vad mitt kh ligger på (är inte hemma för att kolla) men jag vet att det inte är särskilt högt (kring 7-8). Och jag har troligtvis Dino. Hade det i förra också och då låg jag på högre nitrat (5-10) och ganska högt kH. Fosfaten kan jag inte svara på vad den var för den mätte jag inte.

Jag försökte i förra att mörklägga tre gånger, punktanvände väteperoxid började köra med gfo och akrivtkol det fungerade lite. Vet att personen som tog över akvariet blev av med det men jag vet inte hur (kan fråga han hur).

Vad tror du om att höja pH:t? Har läst att det har funkat för många.

Känns så jäkla surt att jag har fått det igen och direkt vid uppstart.

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Pontus Enbom sa:

 

Har mellan 0-0.2 ppm i nitrat samt ungefär 0.05 ppm i fosfat. Nu vet jag inte vad mitt kh ligger på (är inte hemma för att kolla) men jag vet att det inte är särskilt högt (kring 7-8). Och jag har troligtvis Dino. Hade det i förra också och då låg jag på högre nitrat (5-10) och ganska högt kH. Fosfaten kan jag inte svara på vad den var för den mätte jag inte.

 

Jag försökte i förra att mörklägga tre gånger, punktanvände väteperoxid började köra med gfo och akrivtkol det fungerade lite. Vet att personen som tog över akvariet blev av med det men jag vet inte hur (kan fråga han hur).

 

Vad tror du om att höja pH:t? Har läst att det har funkat för många.

 

Känns så jäkla surt att jag har fått det igen och direkt vid uppstart.emoji17.png

 

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk

Höja pH anses vara en vedertagen metod, men som jag fatta det krävs en ordentlig höjning till typ 8.4 under långt tid...dvs kalkvatten...inte enkelt. Teorin bakom det är att ett högre pH gör att andelen CO2/HCO3 sjunker, dvs dinon får mindre CO2, som den troligen (eller??) allra helst vill ha. Dock finns ju HCO3 kvar, så ett samtidigt högt KH borde släcka ut effekten av att höja pH om vi talar om att begränsa dinons tillgång till oorganiskt kol! Men om vi sänker KH totalt, så kommer ju HCO3 sjunka. CO2(aq)(i absoluta tal, inte relativa) är samma oavsett KH  då den ju bestäms av luftens CO2, men den delen är så oerhört mkt mindre än HCO3 så därför tror jag en KH sänkning har större "impact" på dinons tillgång på kol. Isåfall bord inte en pH stegring vara särskilt effektiv överhuvudtaget, vilket också är det intryck jag fått efter att ha läst på forum om detta i många år.

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...