Gå till innehåll

Stjärnpolyp som inte slår ut


wrroomm77

Rekommenderade inlägg

Hur länge har du väntat på att de ska slå ut? Var de utslagna i affären? Mina kolonier av stjärnpolyper är ihopdragna och utslagna lite omvartannat, det är mycket svårt att se något regelbundet mönster. Men någon gång varje dag brukar varje koloni vara utslagen.

Står de väl belysta? Stjärnpolyper har ju symbiotiska zooxanthellae som den delvis lever av och som behöver belydning. Annars räknas ju dessa som mycket "lätta" att ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En bra regel är att "rota" så lite som möjligt i akvariet, då det riskerar att störa korallerna ytterligare. Jag skulle vänta ytterligare några dagar och se. Passa på när det är helg nu och kolla akvariet flera gånger varje dag, eftersom de kan slå ut under en tid för att sedan slå ihop igen, till synes helt utan orsak eller regelbundenhet. Kolonier av stjärnpolyper kan man ju också dela på ganska lätt (om de inte sitter hårt på underlaget förstås). Då beter sig varje koloni oberoende av de andra delarna, och du ökar sannolikheten för att åtminstone någon koloni ska vara utslagen varje gång du ska njuta av akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle inte vara så orolig för de där stjärnpolyperna. Andra koraller slår ju ut och lite ljus får väl de här också. Vissa sorter tar ganska lång tid på sig att acklimatisera sig och man stör dem lätt i den processen när man flyttar på dem precis som Vargklo skriver, ännu mer om man delar upp kolonin. Låt dem vara några dagar till innan du börjar flytta runt på kolonin. Jag tycker att bruna acklimatiserar sig fortast medan gula och gröna tar lite längre tid på sig. Jag satte i tre olika samtidigt och det var stor skillnad på acklimatiseringstid. På bilden ser du också vad jag menar med brun, gul och grön. Den gröna färgen syns av någon anledning inte nåt vidare på bilden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok

jag har även en skivanemon som sitter fast på stenen som rörkorallen bor på går det att ta bort den o flytta bara skivanemonen eller hur skulle du göra?

I utgångspunkten skulle jag inte vara så orolig för att skivanemonen är nära polyperna. Skivanemoner har, lite beroende på typ, en förmåga att föröka sig ganska snabbt, alltför snabbt enligt vissas smak, så du kommer förhoppningsvis att få flera under våren. Om jag absolut ville sära på skivanemonen och polyperna skulle jag överväga att dela på stenen hellre än att försöka pilla bort anemonen och riskera förstöra den. Om du tar upp stenen och lägger den på en planka kan du ganska enkelt dela på stenen med hammare och stämjärn. OBS - Stämjärnet måste vara väl rengjort - absolut inga rostfläckar eller annat som kan introducera metallsalter i akvariet. Om du är mer försiktig kan du dela på en sten med en Dremelmaskin också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har brun och grön stjärnpolypkorall och det tog några dagar innan de slog ut när jag fick hem den. De kan fortfarande ibland inte slå ut på några dagar det händer kanske ungefär var tredje månad.

Den gröna började tappa färgen och började gå mot det bruna hållet, men fick tillbaks sin gröna färg när jag började tillsätta jod.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...