Kimozabe Postat 2 september 2016 Postat 2 september 2016 Kommer ha ett kar som fiskar koraller får gå i efter karantän innan dom hamnar i karet. Behöver någon billig belysning som kan ge även acropora (om jag nu skulle vilja ha det) tillräckligt med belysning i låt oss säga 30-40cm högt kar. Skulle denna fungera eller det är för optimistiskt? http://m.fish-street.com/product_details.php?category_id=118&item_id=592¤cy_code=GBP Mvh Kim Citera
Rameau Postat 2 september 2016 Postat 2 september 2016 skulle tro att det är optimistiskt, hur stort är det tänka karantänskaret? Citera
Kimozabe Postat 2 september 2016 Författare Postat 2 september 2016 (ändrat) 30-40cm högt, det är det enda måttet som egentligen är viktigt (tror jag) då jag bara kommer ha 1-2 koraller samtidigt och inte behöver full täckning utan bara att det kan ge tillräckligt på ett litet utrymme. För fisken som kommer gå där i borde det vara oväsentligt, en fisk åt gången och det är inte direkt på tal om någon fotosyntes direkt Har även sett ramper med 2-4 t5:or à 24 watt.....bättre? Och är det i så fall skillnad på dom olika armaturerna som finns? Hittade nån på cyberzoo från Aqua Nova för 1000kr Ändrat 2 september 2016 av Kimozabe Tillägg Citera
Johan Svensson Postat 2 september 2016 Postat 2 september 2016 Jag hade nog satsat på någon billig kinaled istället typ mars aqua eller liknande. / Johan Citera
runstenen Postat 2 september 2016 Postat 2 september 2016 2 timmar sedan, Johan Svensson sa: Jag hade nog satsat på någon billig kinaled istället typ mars aqua eller liknande. / Johan Absolut. Jag kör den på fraggkaret. Funkar galant. Citera
Kimozabe Postat 3 september 2016 Författare Postat 3 september 2016 (ändrat) Stort tack allihopa för hjälpen. Bara så det inte blir fel här, det skall vara till ett karantänkar kanske 60-80 liter, blir inte för mycket ljus? Hittade den på eBay när jag googlade men även alibaba/aliexpress hade en massa olika. Någon speciell uppsättning det ska vara på led:n för att det ska bli bra eller vilken som helst i storleken 165w blir bra? Mvh Kim Ändrat 3 september 2016 av Kimozabe Tillägg Citera
runstenen Postat 3 september 2016 Postat 3 september 2016 Kör den lågt bara. 40-50% på blå och minsta möjliga på vita kör jag. Ca 30 över vatten. Du kan även ta ut linserna om du vill. 1 Citera
Kimozabe Postat 3 september 2016 Författare Postat 3 september 2016 @runstenen ok,tack och hur är det med uppsättningen led i övrigt? Har hittat begagnad på 165watt men tror inte att det är just den ni sa. Vad ska jag titta efter när det gäller led:arna? Citera
runstenen Postat 3 september 2016 Postat 3 september 2016 Jo 165 är min på. Kolla så dom lyser Citera
Kimozabe Postat 3 september 2016 Författare Postat 3 september 2016 @runstenen Nä , menade alltså att den begagnade jag hittat inte är samma modell som den ni föreslår. Den jag hittade är oxå på 165watt, kinaled men inte samma tillverkare. Menade då om jag ska titta efter uppsättning led. Detta stod på belysningen: Citera
Kimozabe Postat 3 september 2016 Författare Postat 3 september 2016 Skulle den kunna funka? Undrar även om du kanske kunde ge mig ett svar på följande fråga: Kommer som sagt ha detta kar efter ttm för korall/fisk innan det hamnar i huvudtanken. Kommer ju inte vara hård belastning på karet. Skumma eller inte skumma? Skulle i så fall en tunze 9006 bli i största laget? Blir väl ett 60-100 liters kar. Tack på förhand Kim Citera
hundben Postat 3 september 2016 Postat 3 september 2016 Hur stor är huvudtanken? jag skulle säga att tunze 9006 är i det största laget om det är karantänskar då ska man väl ha uvc. Själv skulle jag ha skaffat ett fragkar istället om du nu ändå bara ska ha en fisk åt gången Citera
Kimozabe Postat 3 september 2016 Författare Postat 3 september 2016 @hundben det kommer bli ett kar på 60-100 liter. Vill att fisk ska kunna bo hyfsat bekvämt innan dom hamnar i huvudtanken. Kommer nämligen låta dom gå i karantän en månad eller nåt så jag ser att inget ploppar upp. Kommer ha uvc som backup i huvudtanken men inte i karantänen. Kommer nog hoppa över tunze9006. Tack för svaret Citera
runstenen Postat 3 september 2016 Postat 3 september 2016 Rampen verkar vara ung samma spec som min. Jag ser ingen anledning varför du inte skulle kunna ha den skummaren. Bra med rejäla grejer. Så kan du mata ordentligt och göda upp fisken också. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.