Gå till innehåll

Belysning till acro/fisk-karantän


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Kommer ha ett kar som fiskar koraller får gå i efter karantän innan dom hamnar i karet.

Behöver någon billig belysning som kan ge även acropora (om jag nu skulle vilja ha det) tillräckligt med belysning i låt oss säga 30-40cm högt kar.

Skulle denna fungera eller det är för optimistiskt?

http://m.fish-street.com/product_details.php?category_id=118&item_id=592&currency_code=GBP

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

30-40cm högt, det är det enda måttet som egentligen är viktigt (tror jag) då jag bara kommer ha 1-2 koraller samtidigt och inte behöver full täckning utan bara att det kan ge tillräckligt på ett litet utrymme. För fisken som kommer gå där i borde det vara oväsentligt, en fisk åt gången och det är inte direkt på tal om någon fotosyntes direkt :)

Har även sett ramper med 2-4 t5:or à 24 watt.....bättre? Och är det i så fall skillnad på dom olika armaturerna som finns? Hittade nån på cyberzoo från Aqua Nova för 1000kr

Ändrat av Kimozabe
Tillägg
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stort tack allihopa för hjälpen. Bara så det inte blir fel här, det skall vara till ett karantänkar kanske 60-80 liter, blir inte för mycket ljus?

Hittade den på eBay när jag googlade men även alibaba/aliexpress hade en massa olika.

Någon speciell uppsättning det ska vara på led:n för att det ska bli bra eller vilken som helst i storleken 165w blir bra?

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Tillägg
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle den kunna funka?

Undrar även om du kanske kunde ge mig ett svar på följande fråga:

Kommer som sagt ha detta kar efter ttm för korall/fisk innan det hamnar i huvudtanken. Kommer ju inte vara hård belastning på karet. Skumma eller inte skumma? Skulle i så fall en tunze 9006 bli i största laget? Blir väl ett 60-100 liters kar.

Tack på förhand

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@hundben  det kommer bli ett kar på 60-100 liter. Vill att fisk ska kunna bo hyfsat bekvämt innan dom hamnar i huvudtanken.  Kommer nämligen låta dom gå i karantän en månad eller nåt så jag ser att inget ploppar upp. Kommer ha uvc som backup i huvudtanken men inte i karantänen. 

Kommer nog hoppa över tunze9006.

Tack för svaret 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...