Gå till innehåll

Aqualight osmos


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Jag några nybörjarfrågor gällande aqualight osmos.

1: Jag tror det är en st300 = 300l/h. Kan jag  i så fall byta till membran för st380= 380l/h när det är dags att byta membranet och då få ut mer vatten?

2: Om man har dåligt tdc-värde, hur vet jag då vilket filter som behövs bytas? Eller man byter alltid alla 3 samtidigt, membran, sediment också kol?

3: Aqualights silikatbehållare har sitt media i ett filter. Dom jag sett har mediat synligt så man kan se när det är dags att byta media. Går detta att fixa på något sett eller då får det bli andra behållare för silikat?

 

Mvh

Kim

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag läst mer och på Aqualights hemsida står det: 

  • Mischbettharz besteht aus Kationen- und Anionenaustauscher
  • zur Herstellung von Reinstwasser / Entmineralisierung
  • besonders geeignet gegen Kieselsäure.....
  • Regenerierung nur bei Industriemengen sinnvoll
  • zum problemlosen Einsatz empfehlen wir unseren Leerfilter
  • Achtung, das Material ist sehr effektiv / niemals zuviel und zu schnell den Leitwert senken um Tier-Verluste durch Schock zu vermeiden...

Och på engelska:

  • elimination of all ions (positiv and negativ)
  • specially helpfull against silicate and silicium
  • regeneration only with large quantities possible (1000Liters and more)
  • for easy use we recommend our "Leerfilter"...
  • Attention, this material is extremly effektiv / never use too much too fast  to avoid shock and death of animals...

Är det skadligt med silikatfilter? :smiley3:

Jag har ett silikatfilter och har fattat det som att man bör ha 2 och byta plats när det första är slut. Detta ser man ju dock ej på aqualight då mediat är inkapslat i ett filter.....

Mvh

Kim

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog inga problem för oss som blandar upp vattnet med salt. Men om du har det till sötvattenskar så kan man inte använda det rent och det är skadligt för fiskarna. Troligtvis är det det som de skriver om.

 

Jag satte för övrigt nyss in ett större membran i en osmos som hade ett mindre från början, de har samma dimension som regel så det ska inte vara något problem. Men du kan nog lättast kolla upp det genom att hitta ett datablad på själva membranet. Men observera att det nog ska stå 300 liter per dygn, inte per timme :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ett silikatfilter, antar att det ska vara fullmatat med media? Det var det inte när jag öppnade och kollade. 

Kommer köpa ett filter till, detta är med Aqua Phos som tar fosfat, silikat och koppar. 

Vilket borde jag ha sist, silikat eller Aqua phos? Eller köra Aqua phos/ silikat i båda? Kan man fylla med vilket man vill?

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...