Gå till innehåll

Hur bleka koraller?


per.w

Rekommenderade inlägg

Jag har en del döda koraller efter havererade vattenvärden och tänkte nu bleka och måla om dessa.

Ett experiment från min sida. Färg är köpt från USA som ska vara revsäkert och jag tänkte nu bleka de döda korallerna innan jag målar dem.

Vad ska man använda för att bleka dem med??? 

Jag funderar på bleksalt från Änglamark men vet inte om det är revsäkert/Fisksäkert efteråt. Även om man kör det i vattenbad med byten och torkning, så kan ju partiklar följa med som sedan dödar allt. 

Är det någon som har några bra idéer eller erfarenhet av detta?

Mvh Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gamla taktiken... Lägg dem i vatten i två veckor. Koka en halvtimme. I vatten två veckor till. Fortsätt ev tills vattnet är helt rent. Detta för att få bort alla rester av döda polyper och annat krafs. Sen blekte man inte utan använde div anilinfärger och tvåkomponentlack. Det som borde fungera nu är att färga in dem med lite vad som helst och sen lacka dem med akvarielack (garanterat bra) eller biltema båtlack (verkar fungera i sötvatten iaf).
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kokar du korallerna riskerar du att dö. Det är det dummaste du övertaget kan tänkas göra i samband med saltvatten.

Vid mitt avlopp i källaren har jag en hink som låser slangar på plats och riktar vattnet ned i avloppet. Där har jag avlopp från akvarierna och från osmosen. Salthalten varierar mellan 0 och kanske 3%. Temperaturen mellan 5 och 15 grader vintertid. I det vattnet överlevde Protopalythoa i mer än tre månader en vinter tills jag gav upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske ska förtydliga lite. Döda väl torkade stenkoraller. Två veckor i sötvatten. Sen kan man tänka på kokning och då kan man vara lugn för att det inte händer nåt farligt. Soppa på färska knappar är inget jag rekommenderar men så var det inte tänkt heller.
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att jag kommer köra korallerna i en hink med citronsyra några dagar för att lösa upp allt skit som sitter fast på dem, borsta med tandborste och sedan låta dem gå i en hink med vanligt vatten med cirkulation och syre sten för att få ur allt skit. Sedan blir det måla och pensla och då färgen jag löpt är epoxy så bör det inte lossna/läcka färg i akvariet. Efter målning får de gå i en burk igen med filter och cirkulation för att få ur eventuella spår av föroreningar. Sedan kanske testa att lägga i en korall för att se vad som händer....

Eller så kanske jag inte lägger i några alls, bara spar dem som målade alster som jag kan lägga i fönstrena.... Prydnad... Vi får se!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Bara det att inga människor äter koraller är ingen övertygande bevisning för att de skulle vara giftiga. Det finns åtskilligt som inte äts utan att får den skull vara giftigt, det kan vara illasmakande, strida mot religion, ha för lite näring i proportion till besväret, ha tråkig konsistens osv. Det finns dessutom en hel del som vi äter trots att det är mer eller mindre giftigt.

 

Nu var det ju inte frågan om att äta koraller - vilket jag inte tror nån är sugen på - utan att hantera döda koraller. Levande koraller bör nog oavsett sort ses med viss skepsis när det gäller giftighet. Döda, torkade och urvatttnade korallskelett tycker jag man man rätt lugnt kan utgå ifrån inte är farligt.
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...