Gå till innehåll

Hur många watt för "glittereffekt"?


helena

Rekommenderade inlägg

Vi ska starta upp ett 100 liters kar med endast fiskar. Inga koraller alltså. Jag är väldigt förtjust

i ljuset från MH-lampor och undrar hur många watt jag måste upp i för att nå den vackra "glittereffekten"?

Jag har hittat snygga 35W MH-lampor. Räcker 35W för att få glittret?

Är det isåfall bäst att kombinera en 35W MH-lampa med T5-rör? Eller köpa 3st MH och hänga på rad?

Eller är jag helt ute och cyklar...? :smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja för att få det rätt från början och det glittret du vill ha så leta efter en 70watts akvarie Metallhalogenlampa finns inte mindre watt tal för oss akvarielampor och för saltvatten

Välkommen till forumet och dess djupdykningar i saltavatten:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har upplevt samma effekt i flickvännens sötvattenskar där det edast sitter två lysrör i, men det är iofs inte så högt, 45cm. Dessutom utan några reflektorer. Nu sitter utloppet från hennes pump ganska långt upp vid ytan som krusar den ganska bra, vilket säkerligen hjälper till.

Helena: är det inte vanliga halogenstrålkastare du hittat då? Har för mig det finns 35W sådana. Det ger inte samma ljus som metallhalogen. Gör en sökning på forumet, jag gjorde det själv för ett par dagar sedan för att lära mig mer. :)

Välkommen till forumet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

med risk för att jag får en del mothugg nu så ska jag ge ett förslag om du endast ska ha fisk i till å börja med så skulle jag köra med lysrör avsedda för akvarie med rätt kelvin tal osv.

Men för att få glittret på botten så skulle du kunna ta vanliga halogen lampor på 10w å sätta två över då får du effekten du är ute efter men det finns en risk att du kommer att få alger pga fel kelvin tal.

Sen behöver du inte ha dom på hela tiden utan bara när du är hemma om kvällarna tex.

Men som sagt dessa lampor är inte gjorda för saltvatten å kommer att ge dig ett gulare ljus är vad som rekomenderas men om du kör med bara 10w å har dom en bit över ytan så tror jag att det är minimal risk för alger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
med risk för att jag får en del mothugg nu så ska jag ge ett förslag om du endast ska ha fisk i till å börja med så skulle jag köra med lysrör avsedda för akvarie med rätt kelvin tal osv.

Men för att få glittret på botten så skulle du kunna ta vanliga halogen lampor på 10w å sätta två över då får du effekten du är ute efter men det finns en risk att du kommer att få alger pga fel kelvin tal.

Sen behöver du inte ha dom på hela tiden utan bara när du är hemma om kvällarna tex.

Men som sagt dessa lampor är inte gjorda för saltvatten å kommer att ge dig ett gulare ljus är vad som rekomenderas men om du kör med bara 10w å har dom en bit över ytan så tror jag att det är minimal risk för alger.

om vi ska tala om uMol i kvadratsekunden som är effektiviteten för fotonergin till fotsyntesen så ger än glödlampa på 100w som ett lysrör på långt under hälften. det finns alltså inte tillräckligt med energi i ljuset för en glödlampa för att driva fotasyntesen. så att glödljus skulle ge alger kan vi ju skippa med en gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...