Gå till innehåll

Ljusgenomsläpp mittstag


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Då jag fått godkänt att förstärka mitt golv blir det ett större kar. Detta medför en fråga gällande ljus och mittstag. 

 

Jag köpte lite begagnade saker såsom akvarium, belysning etc. Belysningen är 2st AI 52. 

Jag hade egentligen tänk prova Phillips coralcare och nu när det större karet är godkänt tänkte jag testa dessa men problemet är att det kanske kommer krävas 3st. 

Hur mycket ljus hindrar mittstaget? Är det bara saltavlagringar uppe på som är värst?

Hade man så fall kunnat bygga ett högre kar så att man får mer avstånd upp till mittstaget och på detta sett motverka att ljus ej går genom mittstaget?

Eller man ska betala det extra som krävs för att få utan mittstag, tror det så fall blir 19mm glas = dyrt och riktigt tungt att bära :( 

Mvh

Kim 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mittstaget kommer alltid att reta dig under hela akvariets gång om det är i vägen. Jag har på några kar tänkt "Äsch, det kommer jag inte bry mig om, titta vad lite det syns!". Det har alltid varit dumt tänkt :-)

 

Anpassa staget efter antalet ljuskällor, vill du ha tre lysen så ta isf och sätt två stag på karet istället så behöver du inte ha ett i mitten som skymmer utan får stagen mellan ljuskällorna. Det blir lite bökigare med två stag men ljusbilden kommer bli mycket trevligare och det är vad du kommer bry dig mest om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...