Gå till innehåll

att köra utan LS


crille

Rekommenderade inlägg

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Tack för det. Finns det något man kan göra för att underlätta detta med en lite djupare sandbädd? Sjöstjärnor som filtrerar samt fiskar som är sandvänliga? (Lite utanför ramen av ämnet kanske, men styr mig gärna på rätt spår isf om det finns svar i andra länkar ni känner till.)

jenkarna är glada för DSB,jag tycker det verkar intressant,s jag kommer att köra det i mitt nya kar,i sumpen ,men jag har läst på allt jag kommit över och fattar väl lite mera nu,men sök på DSB på nätet,där finns mycket info,jag kommer att använda grov sand (4-5mm) i botten blandat med kalkkross,sedan ett lager med lite finare sand (2-3)mm,slutligen sugar fine live sand överst,jag kommer även att ha LS där,senare caulerpa.man ska ej ha djur där som bökar runt i sanden.dom djur som gör nytta etablerar sig sjäva och genom LEVANDE sand och LS.borstmaskar och micromusslor mm sköter jobbet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer inte den finare sanden att leta sig ner i botten till slut, precis som i naturen? Större fragment kommer komma upp till ytan, och mindre korn kommer leta sig ner i botten. Är det inte bättre då att använda bara en grovlek istället? Skall se vad ja gkan hitta om ämnet på internet jag med, då jag är lite för att testa detta i mitt kommande kar, det är iofs inte så stort, men det är alltid bra att ha lite kött på benen innan man startar. Själv hade jag tänkt ha en 60-70mm tjockt lager av finkornigt över hela botten och sedan LS-revpelare uppbyggt ovan detta så man kommer till att blåsa rent under stenen ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo du har rätt,fick ett tips av ingvar hellmalm att man ska lägga en duk,mellan grov och fin sand,typ dräneringsduk.den fina sanden är väldigt viktig för microfaunan,kul att fler är intresserade av denna metod,men när man läser på nätet är sätten många

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

varför försöka sig på en förgången stil. när de finns moderna metoder att använda, som är klart säkrare mot krascher än dsb.. de e ju ett förlegat sätt..

de e ju snyggt me sand, men då kan man ju ha ett 3-5mm lager som går att suga upp vid städning å rengöra sanden för att sen sprida ut den igen... ren å fin...

Rätta gärna. men vill ändå tro att ja har rätt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns ju inget rätt eller fel, bara flera sätt att komma till målet, om jag fattet det rätt?

För min del handlar det inte om något exotiskt sätt att skapa en microfauna på, utan det hadlar helt enkelt om att jag tycker det är så förbenat snyggt med mycket sand i botten på karet! :)

Klart man kan ha ett tunnare lager för enkelhetens skull, jag är som sagt fortfarande i planeringsstadiet, så jag har inte bestämt mig än.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag anser att 3,4 mm sand,är farligare än en DSB,det blir en ditriusfälla,håller man sen på at suga rent så förstör man balansen,har du DSB i sumpen kan du koppla väck om det skiter sig,desutom får du mumsiga plankton för dina djur,sen gillar jag naturmetoder,men alla har sin tro,och det finns ju många olika sätt att använda.skulle jag inte kört DSB så hade det blivit zeovit-metode för mig,men det är väl ingen naturlig metod.:skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Crille, kolla Anthony Calfo´s forum på Reefcentral( DSB in a bucket)intressant.Jag kör enbart sugarfine sand,ca:20cm tjock,startade upp den med en påse Aragolive sand med bakterier.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är din erfarenhet om prisvärdheten? Jag tittade i Korallenwelts katalog enligt länken ovan. En revpelare med 40 cm höjd kostar 89 Euro (+ frakt, antar jag), vilket blir 823 kr. För samma summa kan man köpa, säg, 7 kg LS som kan träs upp på ett vertikalt PVC-rör. Berätta gärna mer. Finns det andra fördelar? Nyfiken...

Tja, man MÅSTE inte betala fullt pris.......

Men en revpelare på 80 cm kostar exempelvis ca 1.500kr och då är den minst 35 cm i diameter i botten - fyller upp ett akvarium rätt bra...... (80 x 35 + utskott)

Min 576l burk är fylld med keramik + 30kg ls. Keramiken kostade ca 1.500:- och då fick inte allt plats. Prisvärt tycker jag!

Keramiken beställde jag i Tyskland men den går att köpa i den lokala affären här i Örebro också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vi i Sverige har svårt att göra vad det gäller DSB är att regelbundet så in nåt kilo ny levande sand varje halvår/år. Här kan vi ju helt enkelt inte få tag i riktig levande sand från havet. De där DSB guruna i USA anser att det är nödvändigt i längden att man gör det annars utarmas djurlivet i sandbädden. Sen så tycker många av de i USA att man skall börja med riktig levandesand, inte vanlig död sand som man stoppar i bakterier i.

Sen vilka proportioner man blandar levande sand med död sand spelar nog inte så stor roll i uppstarten men minst 30-40 % bör man nog ha av riktig levande sand från havet har jag förstått. Så räknar man på kostnaden för ett "riktigt" DSB a la Ron Schimek så kommer det att kosta rejält med kulor samt att det årligen kommer att behöva underhållas.

Riff keramiken tycker jag sälv verkar vara det vettigaste just nu i alla fall. Nästa gång jag kör igång med ett projekt kommer jag att köpa sånn och bygga upp med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Crille, kolla Anthony Calfo´s forum på Reefcentral( DSB in a bucket)intressant.Jag kör enbart sugarfine sand,ca:20cm tjock,startade upp den med en påse Aragolive sand med bakterier.

intressant tråd,jag ska oxå starta upp med aragolive sand,kul att läsa anthony calfo,han har en del intressanta lösningar,inom andra områden oxå

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vi i Sverige har svårt att göra vad det gäller DSB är att regelbundet så in nåt kilo ny levande sand varje halvår/år. Här kan vi ju helt enkelt inte få tag i riktig levande sand från havet. De där DSB guruna i USA anser att det är nödvändigt i längden att man gör det annars utarmas djurlivet i sandbädden. Sen så tycker många av de i USA att man skall börja med riktig levandesand, inte vanlig död sand som man stoppar i bakterier i.

Sen vilka proportioner man blandar levande sand med död sand spelar nog inte så stor roll i uppstarten men minst 30-40 % bör man nog ha av riktig levande sand från havet har jag förstått. Så räknar man på kostnaden för ett "riktigt" DSB a la Ron Schimek så kommer det att kosta rejält med kulor samt att det årligen kommer att behöva underhållas.

Riff keramiken tycker jag sälv verkar vara det vettigaste just nu i alla fall. Nästa gång jag kör igång med ett projekt kommer jag att köpa sånn och bygga upp med.

sant det du skriver,jag vet några i sverige,matar med LS,då det ej går att få tag i riktig levande sand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte nyfiken på att se hans kar bara för att hans kar saknar Ls det ser väl ut som vilket annat kar som helst fast med gråvita stenar istället för grålila men jag skulle gärna ta del av hela karet med tekniken och fiskarna/korallerna ja hela klabbet för ernie använder ju en metod som de flesta/alla andra inte gör och jag håller med han om att Ls är överskattat men inte om kalkalgerna de tycker jag är snygga och naturliga och tillhör inredningen och lyfter karet estetiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tekniken är simpel:250L aluminiumram,borrat i botten med dubbla ytavrinningar som går till 60L sump med en första kammare för skummaren,andra delen har ca:20cm aragonitsand minsta storleken,värmare + returpump 1000L/tim.

Sen har jag nitratfilter med 2L svavelkulor + 2L kalkkross för att höja PH på utgångsvattnet,filtret matas med en egen liten pump.I karet har jag som sagt fd. död sten ,ungefär 2-3cm sand för utseendets skull.Tillkommer cirkulationspumpar på ungefär 10000L/tim.That´s it!!

Nitratfiltret finns här:http://mars.reefkeepers.net/USHomePage/USArticles/Zmiro/DenitratationSoufre.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom igen nu ernie och starta en tråd om ditt kar med massor av information hur man startar ett kar utan Ls och massor av bilder med (har du ingen digitalkamera kan du säkert få låna av någon du känner). Jag tycker att du borde dela med dig av dina erfarenheter och kunskap om denna metod för att visa att det finns alternativ och inte bara en gyllene väg där Ls är ett måste. Jag är övertygad om att många är intresserade av att du delar med dig av dina erfarenheter så sätt igång så snabbt som möjligt och visa oss.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...