Gå till innehåll

att köra utan LS


crille

Rekommenderade inlägg

tänkte starta en tråd om icke LS akvarium,då det det kommer upp med jämna mellanrum,

vi tänker oss att man startar upp ett kar med riffkeramik med bara saltvatten,låt oss säga

att vi fyller upp med 80% gammalt vatten resten nyblandat,får vi då igång microfaunan som

i ett LS-kar?går det verkligen att starta helt utan LS?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Ja,de gör de!!!!!!!!!!!!!! Jag har kört i 5 år utan LS.Började som alla andra med LS,men tyckte jag fick för mycket problem med håralger etc. ,bytte till hemgjord sten enl. Garf.Körde så i ca:1år,men bytte till död sten,fick tag i billigt plus att det såg naturligare ut.Har funkat bra bra i 3 år .Men jag är jag ju en av dom korkade som kör DSB,visserligen i sumpen men ändå,de ska ju inte funka???Det bästa är ett nitratfilter med svavelkulor,jag hade ingen mätbar nitrat(Salifert) men byggde ändå ett filter,vilken skillnad!!!!! Jag tror tillomed J.Svärd håller med mig om det.:smiley17:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara nitratfilter funkar säkert,men jag har ingen lust att riva min DSB för att testa.Men till våren ska jag bygga om allt,1000L sump i källaren ingen skummare etc. men ett nitratfilter modell större.Har ett 60L jag tänkte använda,30L svavelkulor borde räcka långt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Isåfall e död lika snyggt,minus kalkalger,va nu man ska med dom till??Bara mer skit att skrapa från rutan.De enda positiva med kalkalger e att inget annat vill växa på ytan,bortsett från de så förbrukar de calcium samt täcker igen alla porerne på stenarna,så jag kan inte sett nåt positivt med kalkalger.Kan jag få ett bra motargument???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror mog att estetiken är ett bra motargument. Självklart, vad som är "snyggt" eller inte är ju i allra högsta grad en personlig fråga och inte vetenskaplig fråga. Däremot ser jag flera exempel på akvariehandlare som utannonserar sin nyinkomna LS som "vacker LS med mycket kalkalger på". Handlarna hade knappast gjort detta som det inte vore så att kalkalger faktiskt efterfrågas. Jag själv tycker att kalkalger är vackert (även om jag inte har så mycket själv) och jag har hört det från många andra också. Du är den förste som jag hör som inte tycker det är vackert. Det är bra att det finns olika smaker och inriktningar. Låt oss respektera detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har för mig att Royal-Exclusive har byggt kar som bara har haft Riff keramik som inredning. Det akvarium jag såg hade varit igång några år och det fungerade bra med relativt hög fiskbelastning och mycket koraller. Riff keramiken ser ju också ut som levande stan efter ett tag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ditt senaste inlägg är väldigt givande Ernie, men jag har en fråga till dig ändå. Vad är detta DSB du talar om?

Själv tycker jag det är väldigt snyggt med LS. Kommer köra en blandning av LS och död sten i mitt kommande projekt.

DSB= deep sand bed.. ett naturligt men vanskligt filter..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I "Die Koralle" Okt/nov -05 beskrivs Hartmut Köln`s "Royal Exlusiv - akvarium" 1.000l helt utan levande sten! Det är inte illa - fullt med fina sps! Dock "fuskade" Hartmut lite i starten då han hade 30kg levande sten som hjälp för att få burken att komma igång.

Den som inte sett ett akvarium uppbyggt med riffkeramik tror inte jag ska prata om "det estetiska"..... Man kan verkligen få ett grymt snyggt akvarium med detta som grund. Speciellt deras revpelare är fruktansvärt snygga som grunduppbyggnad. Med lite kalkalger och koraller på så....... Ska definitivt använda detta på min nästa burk. Har Riffkeramik nu i burken och efter några månader smälter det in full naturligt ihop med levande stenen. Är mer nöjd än jag trodde från början!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

DSB= deep sand bed.. ett naturligt men vanskligt filter..

Tack för det. Finns det något man kan göra för att underlätta detta med en lite djupare sandbädd? Sjöstjärnor som filtrerar samt fiskar som är sandvänliga? (Lite utanför ramen av ämnet kanske, men styr mig gärna på rätt spår isf om det finns svar i andra länkar ni känner till.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I "Die Koralle" Okt/nov -05 beskrivs Hartmut Köln`s "Royal Exlusiv - akvarium" 1.000l helt utan levande sten! Det är inte illa - fullt med fina sps! Dock "fuskade" Hartmut lite i starten då han hade 30kg levande sten som hjälp för att få burken att komma igång.

Den som inte sett ett akvarium uppbyggt med riffkeramik tror inte jag ska prata om "det estetiska"..... Man kan verkligen få ett grymt snyggt akvarium med detta som grund. Speciellt deras revpelare är fruktansvärt snygga som grunduppbyggnad. Med lite kalkalger och koraller på så....... Ska definitivt använda detta på min nästa burk. Har Riffkeramik nu i burken och efter några månader smälter det in full naturligt ihop med levande stenen. Är mer nöjd än jag trodde från början!

Vad är din erfarenhet om prisvärdheten? Jag tittade i Korallenwelts katalog enligt länken ovan. En revpelare med 40 cm höjd kostar 89 Euro (+ frakt, antar jag), vilket blir 823 kr. För samma summa kan man köpa, säg, 7 kg LS som kan träs upp på ett vertikalt PVC-rör. Berätta gärna mer. Finns det andra fördelar? Nyfiken...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I "Die Koralle" Okt/nov -05 beskrivs Hartmut Köln`s "Royal Exlusiv - akvarium" 1.000l helt utan levande sten! Det är inte illa - fullt med fina sps! Dock "fuskade" Hartmut lite i starten då han hade 30kg levande sten som hjälp för att få burken att komma igång.

det är just detta jag menar,jag tror man måste ha LS för att få igåmg ett system,

magnus håller med dig angående riffkeramik,har sett snygga kar i tyskland,med mycet riffkeramik i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...