Fluval_Robban Postat 20 november 2016 Dela Postat 20 november 2016 Tänkte höra vad ni andra tror om detta projekt att försöka acklimatisera två hajmalar (Arius Jordani) till saltvattensmiljö utan att bedriva ett seriöst djurplågeri;) Enligt uppgift är dom vildfångande i bräckt vatten och jag har under en månads tid haft en salthalt på (2 gram / liter), nu har jag börjat öka med 1 gram / per vecka och är uppe i 10 gram / liter nu. Än så länge har jag inte upptäckt något, dom äter, växer, vilar och simmar som dom brukar!?;) "They live in both freshwater and saltwater at various points in their life, therefore they may be acclimated into a saltwater aquarium. At the beginning a 2% salt arrangement can be added for keeping adolescent Columbian Sharks, as they develop, they can be gradually accustomed to a complete marine environment" Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 20 november 2016 Dela Postat 20 november 2016 10 gram per liter innebär 10 promille. Här har du passerat den linje där det osmotiska trycket vänder. Fisk brukar ha ca 9 promille i blodet. Du bör göra en paus här och sedan öka sakta igen. MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Fluval_Robban Postat 20 november 2016 Författare Dela Postat 20 november 2016 Hur länge bör jag pausa Lasse då?? Lite osäker på under hur lång tid som man ska acklimatisera i detta fall... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 20 november 2016 Dela Postat 20 november 2016 Har du kommit över 10 promille så skulle jag vänta 2 veckor innan fortsättning. Sedan när man är över ca 15 promille kan man nog ta det snabbare MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Fluval_Robban Postat 20 november 2016 Författare Dela Postat 20 november 2016 Ok tack:) det kör vi på då... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.