Gå till innehåll

Ny saltvattensakvarist i Jönköping


Ek_off

Rekommenderade inlägg

Tjenare mina fellow akvarister!

Efter några års uppehåll från akvarier så har jag nu bytt stad och bytt typ av akvarium!

Från söt till salt!

Då jag inte har så mycket koll på Jönköping, så tänkte jag fråga lite var det finns butiker med fisk och tillbehör i närheten och vad ni har för andra tips inför en ny saltvattensakvarist?

Karet jag kommer ha är ett kar som ligger på mellan 300-350 l, har inte riktigt tagit mig tiden att kolla upp exakt, då det är lite irreguljärt format :P

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen som saltis...

Det finns inga lätta svar på vad man ska ge för tips för en ny saltis och det finns lika många varianter som det finns akvarister. Allt från easy go till värsta Aspergernördar... Så frågan är vilken nivå du själv vill lägga dig på. Det är nog första frågan du måste ta ställning till. Man kan lägga allt från ett par tusenlappar på ett 300L till vad en bra begagnad bil kostar.... 

Tänk så här i alla lägen: Vad är mitt mål med mitt akvarium?

Ska du ha ett enkelt kar med litet mjuk koraller som vanligtvis nämns "mjukisar" här på SVG. och en och annan kirurg och ett par clowner, ja då behöver du inte lägga världens krut på utrustning. Levande sten är alltid ett plus i ett saltvattensakvarium. Ju mer du har, desto mer balans får du i karet. Samtidigt rensar stenen vattnet från Nitrit/nitrat och ammounium. Se dock till att den är frisk när du köper den. Det finns bra många olika nivåer på sten.

Standard när det gäller teknik är iallafall en bra skummare anpassad efter volym på ditt akvarium. har du en burk på 300L ska skummaren pumpa ca 3000L/h. Finns bra från Tunze, Deltec mfl. Vattencirkulation ca 10 x vattenvolym. 300 X 10= 3000L/h

Sen ska du välja belysning. enklare koraller med ljusrör eller sps:er mled eller kanske metallhalogen(MH) finns från ett par hundra upp till ett par tusen/st. Det är bara plånbok och fantasi som begränsar.... Kolla på nätet och på guiden vad alla använder och välj utifrån smak. Själv skulle jag säga att inte ta för mycket blått ljus. Det är ett misstag som många gör. Då ser akvariet ut som ett månlandskap eller nattklubb från 80-talet. Blanda upp vitt ljus med blått för att få djup i färger samt ljus. Om du ska gå över till svårare koraller det som vi brukar nämna sps:er då behöver du lägga mer pengar på ljuset. Finns många bra märken. Mazarra (dyra) men kanon. Man kan byta led lampor och färger på varje lampa utifrån smak. kommer med fjärrkontroll så man kan efterlikna molntäcke, åskväder och gryning/Skymning. Jag kör det själv sedan några år... Jättebra enligt mitt tycke. Sen finns det även nya led från Kessil som ger magnifikt ljus. Det finns en del olika varianter där från ca 3500kr/st.  Du kommer även behöva ett filtersystem. Många kör med sump och sedan även externa filter. Jag själv använder inte sump men har istället externa filter som gör det som sumpen ska. Men då får man kanske lägga mer krut på filtersystemet för att hantera alla slaggprodukter. Använd kol och fosfatremover i dessa. Du behöver en refraktometer för att mäta saltnivå. Gör detta dagligen eller iallfall två/tre ggr per vecka. Ju mer det dunstar i akvariet desto högre blir saltnivån. Ersätt med osmosvatten eller om du inte har råd med en osmos, låt det stå ett dygn innan du fyller på akvariet med det. Du måste även byta vatten varje vecka. Byt ca 10% dvs 30L. Det bästa är att du spar en hink när du köpt salt, ha den till att fylla på vatten med. Sen måste du mäta ph, kh, ca, mgn, Phos, nitrit, nitrat, ammonium, strontium mm.. En gång per vecka. Om du inte har sps:er behöver du bara mäta saltnivå, ph, kh och nitrat. PS glöm inte mata fiskar och koraller.

Ja det var litet tips på vägen.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till akvariehobbyns Formel 1, och välkommen till Saltvattensguiden.

 

Här på SG kommer du att hitta det allra mesta av vad som är värt att veta om saltvattenshobbyn. När det gäller ditt kommande akvarium så vill jag inte gå in för mycket på hur tekniken fungerar och vad du kan tänkas behöva. Istället skulle jag rekommendera dig att läsa några projekttrådar här på forumet och utifrån dessa bilda dig en första uppfattning om hur du vill att ditt framtida akvarium skall se ut. När du har kommit så långt är det dags att börja ställa frågor.

 

Jag börjar med ett första ledord i den här hobbyn, och förmodligen det allra viktigaste: Tålamod.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket trevlig läsning! :D

 

Jag har väl tänkt till en början ha enbart fiskar, och sen när jag lärt mig lite mer om värden och hålla dem jämnare så kanske skaffa någon mjukis.

 

Jag har undersökt lite saker nu i ungefär 3 månader och min "plan" ser väl ut såhär:

 

Fiskar jag tänkte ha är

2 st Amphiprion ocellaris

2 st Pterapogon kauderni

1 st Cryptocentrus cinctus

1 st Nemateleotris decora

 

Ryggradslösa:

1 st röd eremit

1 st pistolräka

dussin turbosnäckor

 

jag tänkte sen ha ungefär 25-35 kg levande sten, tänkte däremot "göra" den mesta själv med hjälp av död sten....

 

Mitt kar är redan förborrat i botten av akvariet och jag tänkte där dra ut rör för ytvattnet ner till sumpen!

Hur kan man lösa ytavrinning snyggt och smidigt om man ska gå igenom botten?

de flesta lösningar jag sett är för igenom sidan eller hävert över kanten.

jag har väl tittat på dessa lösningar...

https://biotedmarin.starwebserver.se/product/central-ytavrinning-1077-000

https://www.customaquariums.com/information/h2overflow.html

eller att köra en http://www.tritonakvarium.se/product/maggie-muffler bakom en "vägg"

 

I sumpen tänkte jag köra en Nyos Quantum 120(http://www.nyos.info/en/produkte/products.php?prid=quantum120)

 

mina val för cirkulationspumpar står mellan En maxspect gyre eller 2 st Vortech, vad tycker ni om de olika?

 

Kommer väl köra igång karet nån dag efter nyår så har lite tid till på mig att planera inför själva starten :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fiskbeståndet du vill ha ser vettigt ut.

Jag har ett 350L akvarium med ett tiotal 10 eremiter av olika arter. Om du ska ha koraller i karet kan det vara bra att veta att stora eremiter stökar runt och välter ner allt som inte är ordentligt fastlimmat. Turbos kan man i princip inte ha för många, ett dussin är ganska lite i 3-400L.

 

Beteendet hos saltvattensfisk skiljer sig väldigt mycket från sötvattensfisk. Saltfisk är oftast mycket aggressivare och revirhärdande vilket kan ställa till stora bekymmer. Om man får problem med någon fisk kan det vara väldigt besvärligt att fånga den eftersom de gömmer sig i revet där man inte kommer åt. Det gäller alltså att skaffa sig en bra mix av fiskar som går ihop redan från början, och tänka framåt vad man vill ha senare. Det är en fördel om fiskarna uträttar något för att förbättra biologin i akvariet. T.ex bottenstädare, algätare et.c.

 

Maxspect Gyre vet jag inte mycket om. EcoTech VorTech ligger mig varmt om hjärtat, jag har två MP40 QD i mitt 350L och har en alldeles fantastisk vattenrörelse. Ett stort plus är att de är fullt styrbara och programmerbara med hjälp av EcoTech Reeflink. Att de dessutom är ljudlösa gör inte saken sämre.

 

Glöm inte hjärtat i ditt akvarium, returpumpen. Om du väljer VorTech är det nära tillhands att välja en EcoTech Vectra returpump. Den är fullt styrbar via Reeflink och kalibreras för att flödet skall passa ditt akvarium perfekt. Den är dessutom helt ljudlös, precis som VorTech QD. Min personliga åsikt är att EcoTechs produkter spelar i en egen liga inom den här hobbyn.

 

NYOS skummare vet jag inte heller mycket om, men de ser fina ut. Tänk på att ljudnivån skiljer enomt mycket mellan de olika tillverkarna. Är du känslig så rekommenderar jag dig att lägga tid på att leta upp en skummare - och annan teknik - som verkligen är tyst. Det går, jag har lyckats och mitt kar är näst intill ljudlöst. En liten parentes är att kanske titta på en större skummare, du kommer att ligga nära gränsen med den du har länkat till. 8W motoreffekt skvallrar om att den är ganska klen tycker jag.

 

Detta är mina åsikter baserade på egen erfarenhet, detta betyder inte att jag har rätt eller att det kommer att stämma för dig. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, Ouscazz sa:

 

 

hehe, låt säga en handfull eller två turbos då ;) 

 

Precis, det är lite därför jag tittat på Vortech, de verkar sjukt bra både ur ljudperspektiv samt funktion....och så har jag ju bestämt mig för en Vectra M1, så att köra dem ihop är ju guld!

 

Vad har du för skummare som är så tyst?

Kanske ska hoppa upp en nivå med skummaren annars till quantum 160, vad jag tycker är smidigt med Nyos är att skummarna inte är jättestora, har inte supermycket plats under mitt kar, speciellt inte på höjden....

 

 

11 timmar sedan, Perk sa:

Hur många hål har du borrat? För att få det tyst och säkert bör man ha minst två hål. Sök på tex herbie overflow.

Jag har gjort en glasbox som jag klätt med BTN slimline runt mina rör.

Skickat via Tapatalk
 

 

Jag har enbart ett förborrat hål, men om jag inte misstar mig så när jag tog mig en titt på det så var det ett stort hål...typ 10 cm i diameter...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, Ek_off sa:

Precis, det är lite därför jag tittat på Vortech, de verkar sjukt bra både ur ljudperspektiv samt funktion....och så har jag ju bestämt mig för en Vectra M1, så att köra dem ihop är ju guld!

 

Vad har du för skummare som är så tyst?

Kanske ska hoppa upp en nivå med skummaren annars till quantum 160, vad jag tycker är smidigt med Nyos är att skummarna inte är jättestora, har inte supermycket plats under mitt kar, speciellt inte på höjden....

 

Vectra M1 är helt suverän, jag har en sådan i sumpen. I stort sett ljudlös och ett sjuhelsikes drag. Min går på 32 Watt av 80W som är max, annars blir det storm i karet.

Vectra och Vortech tillsammans med ReefLink är en suverän kombination, fullt styr/programmerbara från dator eller smartphone via Wi-Fi och www.ecosmartlive.com.

 

Jag har en Reef Octopus Classic Spacesaver S-152 skummare som går som en klocka, väldigt tyst och effektiv och som tar liten plats i sumpen. Nu har jag dock beställt en större skummare eftersom jag har planer på att ändra i fiskbeståndet och behöver dra ut ännu mer skräp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...