Gå till innehåll

Alternativ till fryst Mysis


oualid

Rekommenderade inlägg

Fryst mysis är ok som foder men vill du variera så är fryst krill och gammarus det som ligger närmast till. Fryst artemia är också bra men lite mindre i storlek. Allt detta finns hos grossisten Imazo och kan alltså beställas hem av ungefär vilken zooaffär som helst som inte är allt för slöa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt att tro att det inte skulle gå att få upp fryst foder. Beror nog mer på bristande vilja i så fall. Fast ska du ha nåt så får du kanske beställa minst tio flatpack av var sort och även betala för friggolåda mm packning. Och hämta snabbt om inte affären har frys. Klart det är lösbart om man vill alltså men kan kanske bli en del pengar.

 

Det finns frystorkade gammarus, dafnier, mygglarver och mer. Fast jag vet inte om det är så värt att prova till saltvatten. Det blir lite halvtråkigt med de där torra sakerna som flyter på ytan. De fiskar som är intresserade av sånt äter nog lika gärna vanligt flingfoder. Ett alternativ är levande. Finns bland annat levande vita mygglarver att köpa. Kan förvaras i kylskåp och brukar vara populärt hos många fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Qualid , frysfoder är 50% näring och resten skit, detta är ett riktigt bra foder ,http://www.akvarieimporten.se/foder/akvarieimportens-tillvaxt-farg-granulat-small.html

det är krill och bläckfisk som bas , till kirurger ock kjesare är detta https://www.google.se/search?q=hikari+algae+wafers&espv=2&biw=1366&bih=662&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjJldCPo5TRAhVIlSwKHZUOD-cQsAQIPA#imgrc=L1F2B38UP0UYBM%3A , då finns inget bättre , nackdelen är att dom växer fort ,

Sen finns Repashy ,http://www.cyberzoo.se/akvaristik/foder/repashy/

tänk bara på att det är högt protein i så dom växer fort 

LRS Reef Frenzy , är ett frysfoder , men jag vet inte om det går att få tag på här,https://www.google.se/search?q=LRS+Reef+Frenzy&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjd4o3jo5TRAhXMJSwKHXH3DCwQ_AUICCgB&biw=1366&bih=662

det är om du ska odla , eller lyxa till det

det finns mängder av bra torrfoder som är bra , det behöver inte stå till saltvatten på burken , 

Jag hade en pincett som bara åt ciklidpellets 

Mvh Stefan

Ändrat av Stefan molin
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

50 % näring och resten skit?????  Inte skulle jag vilja ha ett vått foder med så mycket näring som 50 %, aldrig att det vore bra. Och den där skiten, vad skulle det vara för nåt?

 

Det är många fiskar som huvudsakligen lever på det som är nedfryst i frysfoder. Och det finns också rätt gott om akvarister som anser att torrfoder är en styggelse som ingen seriös akvarist låter komma i närheten av ett akvarium. 

 

Man kan använda levande foder. Eller samma djur nedfrysta. Eller frystorkade. Eller använda nåt torrfoder. Eller använda råvaror från typ konsum och göra foder själv. Jag använder alltihop, mest från konsum och obetydligt frystorkat. Allt har sina fördelar och nackdelar. Det finns skitfoder av alla typer. Vissa foder är bra för att få igång matvägrare, andra ger balanserad näring, en del är skadliga för att fiskarna blir för feta eller inte får allt de behöver, somligt kan bli rent riskabelt för akvaristen (röda mygglarver är allergibomber men kan locka matvägrare att börja äta.

 

När vi nu har många val är det dumt att sabla ner vissa typer av foder. Det är bra att det finns alternativ, både för att det ger en möjlighet att ge fiskarna en varierad kost och för att det ger möjlighet att anpassa utfodringen till vad olika fiskar behöver och till att olika fiskar kan visa sig ha olika syn på vad som är värt att äta och inte. Jag tänker varken säga att frysfoder är fantastiskt och torrfoder skit eller tvärtom. Jag säger i stället att det är bra att det finns många möjligheter, ta vara på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Anders , jag tror du missförstod hur jag menade , om du köper en 900 grams kaka artemia , när den är sköljd och rensad är knappt hälften kvar, 

och till mitt gamla stora kar för brukade jag mycket mat , med rätt mycket fisk i, det gick väl åt en 900grams kaka i veckan  med artemia , 

och det var ändå inte tillräckligt med näring ,

men när jag gick över till hikari algae wafers som huvud foder satt det fart , jag hade lek på c eibli ,z xanthurum och annularis ,

Det var inte min mening att såga något foder , men de flesta fiskar får helt enkelt för lite mat , 

en välgödd fisk är inte lika känslig ,

detta med mat var bara ett tips ,det är valfritt hur man gör ,

Mvh Stefan

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är stor skillnad mellan olika varumärken och batcher av frysfoder.

Jag matar nästan enbart med frysfoder då nyinkommen fisk äter det mycket bättre och bygger upp sin vikt bättre.

Cyclops är det jag använder mest då planktonätare äter smått i karet. När jag började med cyclops hade jag stora problem med vanliga Chromis som ofta dog. Då matade jag med torrfoder och fryst artemia. Nu när de får mest Cyclops är det mycket sällan någon dör efter inkoppningen. På 2 veckor har de flesta gått upp i vikt så att de inte går att skilja från de som varit längre i butiken. Och Cyclopsen jag säljer rinner det knappt något vatten ur när den tinas. (Ocean Nutrition).

Mysisen har inte heller särskilt mycket vatten. Artemian är blaskigare. Artemia matar jag lite med då den har sämre näringsvärde. Men den är bra för att få i gång vissa fiskar att börja äta.

Lukta gärna på frysfodret när det är tinat. Luktar det Ok så mata. Luktar det skit så är det skit. Jag har i början av min handlarkarriär köpt Artemia med ett svenskt varumärke som inte luktade gott och vissa fiskar inte åt av.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...