Gå till innehåll

Sänka lampan vid byte till 20 000K?


xxxperxxx

Rekommenderade inlägg

Hej. Har en 400W MH som jag tidigare kort med en 10 000K lampa. Men då jag ville ha ett lite mer havsliknande ljus bytte jag till en 20 000K lampa. Det är ju märkbart mindre ljus i en 20 000K i jämförelse, men jag har haft den på samma höjd ovanför ytan som innan utan att märka nåt negativt. Talade med en kunnig i ämnet som sa att bytet motsvarade att t. ex byta ner sig i watt-tal. Så en 10 000K 400W lampa var just det, medans en 20 000K lampa var som att byta till en 250W lampa (om den hade varit 10 000K). Han rekommenderade mig att sänka lampan avsevärt, och det för mig till frågan. Bör jag göra det? Just nu sitter den på ca 40cm avstånd från ytan. Hur nära bör den sitta? Jag vill få ett bra tryck ner till ca 40cm djup.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sagt det många gånger förut 400W är 400W oavset färgtempratur! Det är vårt öga (högst känslighet i grön-gula runt 3500-5500 K ) inte korallernas som tycker att det är mindre ljus. Dessutom är det så att människans förmågan att se blått ljus avtar med åldern. Det är t.o.m så att en 20 000K lampa ofta har ett större effektutbyte än en blandljus men strålar mer i det blå. Det som inte går ut som ljus försvinner som värme. ju gulare ljus desto mer i det röda och värmestrålning. Det är dessutom så att ju högre effekt på en lampa desto högre utbyte i % av ljus. 1st 1000W motsvarar ung 5 st 250W. 1st 400W ung 2st 250W.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...