Gå till innehåll

Normalt beteende för en anemon?


akvariefisken_89

Rekommenderade inlägg

Hej, 

 

Fick en liten anemon av jonas1131 för ca 2 v sedan när hans anemon delade sig. Tack Jonas! Den vandrade på samma sten i ett par dagar och kröp sedan ner i en liten grotta där den höll sig. Efter ca fyra dagar har anemonen sträckt ut sig och brett ut sig från grottan. Den såg då ut som på första bilden. Jag matade med en fjärdedels bit räka som den gladeligen tog till sig med sina tentakler. Räkbiten försvann in i munöppningen. Dessvärre hittade jag en mindre bit räka dagen efter bredvid som snabbt plockades upp. I ca en vecka sedan dess har den stått utbredd och den såg ut att trivas med bubbliga tentakler. När jag kom hem från jobbet igår såg jag att den dragit sig in i grottan igen. Samma sak idag. Det syns på bild två hur den ser ut idag. Så min fråga är om detta är normalt, eller om jag bör vidta några åtgärder? Mina värden har varit stabila och jag har inte ändrat något från att den såg så fin ut. Jag kör med T5 belysning 10 h/dygn. Jag har visserligen köpt 2 fiskar till, men kan detta påverka? Den har hållit sig "fin" i flera dagar trots detta. Värdena har inte förändrats av de två firrarna. Mina clowner som jag haft sedan tidigare verkar inte direkt bry sig om den även om de varit i närheten. Jag vill även passa på att fråga om ID på denna anemon. 

anemona.jpg

anemon 2.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är ju ingen expert på dessa heller men har haft ett flertal olika. Dock lite svårt att se på bilderna. Har du provat att gå igenom på Reeflex (tror länken finns kvar här) och kanske då kolla extra på Heteractis Crispa, eller varför inte kolla YouTube och sök på detta namn. Kan ju iofs också vara någon form av BTA (BubbleTipAnemone) Entacmaea Quadricolor...

 

Det finns ju några olika sorter och då de beter sig som de faktiskt gör, ändrar både färg och form, på olika sätt, så kan man ju lätt tro något som man senare får revidera:)

 

Min erfarenhet säger att de tar lite tid på sig att både bestämma sig var de VILL sitta/bo och att de också kan vara kinkiga med vattenflödet där de s.k. provbor. Ge den tid och var bara uppmärksam så den inte vill bo för nära någon pump, om sådan finnes. De har en tendens att fastna i dessa och det behöver inte vara katastrof om man upptäcker det i tid. De är ganska formbara, har jag märkt. Som bekant så delar de sig ju då de "föds" och då bör man ju kanske vara ganska flexibel.

 

Det viktigaste är dock att den, så småningom, käkar en liten räkbit eller så, så du får en kvittens på att den mår ok.

 

Lycka till!

 

M v h

 

Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kanske syns lite bättre på den här bilden. Den är grönare i verkligheten och har rosa toppar.

 

Tack för svar! Nej, den är inte nära en pump. Har inte ändrat på flödet. Det känns så konstigt att den flyr till ett ställe med kanske sämre cirkulation och mindre ljus när det är det anemoner vill ha. 

anema.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag fått observera den dagtid under helgen. Den kommer ut och är stor under dagen. Känns dock som att den har en något kortare dygnsrytm och drar sig tillbaka mot kvällen för att komma ut helt mitt på dagen. Har varit på samma ställe nu hela tiden och tagit till sig lite artemia när jag gav från en klopincett. Jag hoppas att den åkte in i munnen. Matas de bäst med pincett, eller brukar ni spruta in mat? 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...