SaltisLinda123 Postat 19 januari 2017 Postat 19 januari 2017 Hej! Är intresserad utav att få reda lite mer på makroalger.. Vad är det bra för och ni som har det varför har ni det i era kar Citera
Ouscazz Postat 19 januari 2017 Postat 19 januari 2017 Macroalger i ett sumprefugium förbrukar näringsämnen, nitrat/fosfat. Sök på chaeto här på SG så hittar du hur mycket information som helst. Citera
SaltisLinda123 Postat 19 januari 2017 Författare Postat 19 januari 2017 Okej! Tack, är det något du använder själv ? Citera
_Manne_ Postat 19 januari 2017 Postat 19 januari 2017 Av en slump så har jag det i mitt ena kar.. som det nämns så käkar dom nitrat/fosfat för att växa.. dvs det blir en naturlig väg att man helt enkelt tar bort hälften av algerna då o då helt enkelt.. dom som vill ha det så effektivt som möjligt har ett separat utrymme för dessa alger med en belysning som gynnar deras tillväxt, själv har jag det rakt i karet bara..Med vänlig hälsning, Manne Citera
Ouscazz Postat 19 januari 2017 Postat 19 januari 2017 2 timmar sedan, SaltisLinda123 sa: Okej! Tack, är det något du använder själv ? Nej, jag använder ZEOvit för näringsexport, det funkar inte tillsammans med refugium. Citera
SaltisLinda123 Postat 19 januari 2017 Författare Postat 19 januari 2017 Läst att vissa har det i sumpen ? Citera
addo Postat 19 januari 2017 Postat 19 januari 2017 Jag kör ett refugium med omvänd dygnsrytm främst för att jämna ut pH-värdet över dygnet. Koldioxid i vatten = kolsyra. När koraller och alger fotosyntesar tar dom upp koldioxiden ur vattnet, men på natten blir det högre halter vilket sänker pH. Citera
SaltisLinda123 Postat 19 januari 2017 Författare Postat 19 januari 2017 1 minut sedan, addo sa: Jag kör ett refugium med omvänd dygnsrytm främst för att jämna ut pH-värdet över dygnet. Koldioxid i vatten = kolsyra. När koraller och alger fotosyntesar tar dom upp koldioxiden ur vattnet, men på natten blir det högre halter vilket sänker pH. Okej men måste man sköta om mikroalgern på något sätt ? Citera
addo Postat 19 januari 2017 Postat 19 januari 2017 Den behöver ljus och tillräckligt mycket näring för att växa, sen får man skörda med jämna mellanrum. Citera
SaltisLinda123 Postat 19 januari 2017 Författare Postat 19 januari 2017 Men dom som har sina makroalger i sumpen kör dom belysning där då? Citera
_Manne_ Postat 19 januari 2017 Postat 19 januari 2017 Japp.. algerna kräver ljuse.Med vänlig hälsning, Manne Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.