Gå till innehåll

Osmos, 2 tds mätare, byte filter etc


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Ska montera lite saker som jag köpte till min osmos har nu en del frågor då jag inte hittar mina bokmärken angående osmos :smiley13:

 

1. Jag har köpt en manometer som ska monteras på membranfiltret. Hade ett bokmärke som skrev att vid ett visst tryck så kunde man se att det var dags att byta membran. Någon som har någon input här? Nu när jag skriver så borde man då ha dubbla manometrar? Annars ser man ju inte tryckfallet :)  Eller trycket i ett bostadshus är i stort sätt alltid samma?

 

2. Har 2 st dubbla tds-mätare. Har även 2 silikatbehållare. Tänkte montera den ena för att mäta före och efter sista silikatbehållare för att kunna se när det är dags att rotera silikatbehållare och fylla på nytt media. 001 in i sista silikatbehållaren innebär att första behållaren är förbrukad. Flytta sista behållaren till första, fylla på nytt media och sätta den sist. Tänker jag rätt?

 

3. Var hade ni satt den första mätaren? Före och efter membranet eller före och efter kol/sediment. Eller det går inte att mäta kol/sediment för att avgöra när dessa skall bytas? Andra förslag?

 

Tack på förhand

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittar fortfarande inte sidan som gav siffror (mätvärden) när det var dags att byta dom olika filtren. 

Men hittade på flera sidor att kol/sediment (rek bytas 6-12 mån) inte påverkar tds nämnvärt och därför borde jag kanske sätta första mätaren före och efter membranet?

Dom menar på att genom att räkna ut skillnad i % in och ut ur membranet så ser man om det är dags att byta. 

 

Kan svära på att jag läste något om tryck/tryckfall.....varför skulle jag annars beställt en manometer? :confused:

Mvh

Kim

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattentrycket på inkommande vatten.Min TDS mätare har 2 knappar att välja läge med (in/out) en koppling till in och en koppling till out. Silikat filtret sitter efter membran filtret. Dags och byta när out visar över 0 eller om man tycker det tar för lång tid och få fram osmosvattnet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack @Kjelle

Ok, tryck på inkommande. Men vad ger det mig för indikation? När trycket faller så är det dags att byta kol/sediment?

 

Jag har oxå in/ut på mina tds. Kan man göra som jag skrev se på tds in vs ut från membranet om det är dags att byta?

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en aqualight, inte jättedyr. Har även köpt membran, kol/sedimentfilter för att kunna byta ut dessa. 

 

Membran/kol/sedimentfilter förbrukas ju, tänker inte så mycket på just paja. 

 

Vet att jag köpte manometern för att tryckfall skulle indikera på något. 

Jag får väl leta vidare. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...